Hver eneste dag legger rundt 600 nordmenn CV-en sin ut på Linkedin - hundre flere pr. dag enn for bare et halvt år siden. Antallet norske medlemmer er nå oppe i 753 000.

Andrea Hvattum slår opp laptopen, åpner nettleseren og viser profilen sin. Den er den direkte årsaken til at hun nå sitter i kontorlokalene til IT-konsulentselskapet Netlight i Oslo sentrum, der hun begynner å jobbe i august. Til daglig er hun student ved Handelshøyskolen i København.

– Jeg har sluppet å søke så mange jobber fordi muligheter har dukket opp gjennom kontaktene jeg fått gjennom studiene. Personer jeg har møtt på konferanser og faglige arrangementer, og samarbeidet med gjennom studier og prosjekter har jeg gjerne lagt til på Linkedin, sier Hvattum til Aftenposten.no.

Over flere år har antall kontakter i nettverket hennes nådd over 600, og gjennom en felles kontakt dukket hun opp på radaren til administrerende direktør i Netlight, Mattias Falkehag.

– Interessante mennesker kjenner ofte interessante mennesker, og Andrea hadde i tillegg en oppdatert og tydelig profil som ga et ærlig inntrykk. For oss har betydningen av nettverket økt når vi leter etter talenter fordi nesten alle er der nå, sier Falkehag.

Studentene strømmer til

Fremdeles er bransjer innenfor det private næringsliv som IT-bransjen, mediebransjen og oljebransjen overrepresentert på det sosiale nettverket, men det raskest voksende gruppen er studenter og unge profesjonelle, ifølge Linkedins Norden-kontor.

Det har Karrieresenteret ved Universitetet i Oslo lagt merke til.

– Særlig det siste året ser vi at bruken av Linkedin blant studenter virkelig har tatt seg opp. Ut i fra min kontakt med studentene antar jeg at mellom 20 og 30 prosent av studentene ved UiO har en profil, sier Gisle Hellsten, leder ved Karrieresenteret.

Den utbredte bruken av smarttelefon og et godt arbeidsmarked er blant årsakene til at antall brukere i Norge nå vokser med over 30 prosent i året. Mer enn halvparten av trafikken til Linkedin i Norge kommer fra mobiltelefon.

– I motsetning til i resten av Europa har arbeidsmarkedet i Norge mangel på høyt kvalifiserte arbeidstakere, og Linkedin er med på å tilrettelegge for kontakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. I tillegg gjør den høye bruken av mobiltelefon sosiale medier populært i Norge, sier Linkedins Norden-sjef Lars Ingerslev.

Norske selskaper vil inn

Samtidig som antall norske CV-er på nettsteder øker, øker også interessen fra norske selskaper for å promotere seg selv om rekruttere gjennom nettstedet. Store selskaper som Statoil, SAS, NetCom og Aker Solutions er noen av de selskapene som nå aktivt bruker det sosiale nettverket. Statoil har opprettet et diskusjonsforum for oljebransjen som nå teller 30 000 medlemmer.

Nettverksekspert Edgar Valdmanis holder foredrag om Linkedin og merker en enorm pågang fra både bedrifter, universiteter og videregående skoler. På en presentasjon for norske bedrifter i mars møtte over 100 selskaper opp.

– Bedrifter ønsker å opprette egne sider for å markedsføre seg selv overfor både kunder og studenter. Og karriereveiledere på universiteter, høyskoler og helt ned på videregående skole ønsker opplæring i hvordan studentene og elevene kan bruke nettstedet for å velge studieretning og finne kontakter innenfor samme fagfelt, sier Valdmanis.

Valdmanis tror Linkedin fortsatt er helt i startgropen i Norge og at bruken vil ta seg enda kraftigere opp. Det vil endre måten man ansetter på, tror han.

– Jo flere som er der inne av både arbeidstakere og bedrifter, jo flere stillinger vil bli besatt gjennom dette nettverket. Allerede sier man jo at en stor del av ansettelsene foregår gjennom nettverk, sier han.

Farvel, papirannonser!

Det vil føre til at de klassiske jobbannonsene vil endre seg markant fremover, mener høyskolelektor ved BI og ekspert på sosiale medier, Cecilie Staude.

- De sosiale mediene kommer til å utkonkurrere de tradisjonelle stillingsannonsene på sikt. En undersøkelse InFact gjennomførte i fjor, viser at én av tre av oss bruker sosiale medier aktivt i jobbjakten. For de yngste oppgir halvparten av de spurte det samme, sier Staude.

En undersøkelse nylig gjennomført blant ansatte innenfor reklame, PR og kommunikasjon viser at mens ansatte over 40 og offentlige virksomheter stadig lener seg på trykte stillingsannonser, mener de yngre og ansatte innenfor det private næringsliv at annonser på internett og Linkedin får stadig større betydning når de skal finne seg ny jobb.

Likevel er det ikke alle som mener Linkedin er en viktig kanal for jobbsøk.

- Overvurdert betydning

– Fremdeles er det slik at ytterst få, kanskje bare så lite som én prosent, får seg jobb bare via Linkedin. Likevel er det veldig mange som mener at betydningen av Linkedin er veldig stor. Derfor mener jeg nettstedet er litt overvurdert som kanal for å skaffe seg jobb, sier mener hodejeger i rekrutteringsbyrået Hammer & Hanborg, Trine Larsen.

Med stadig flere brukere kan informasjonsmengden kan bli for stor, mener hun.

– Jobbannonsene du legger ut kan drukne litt. Med så stor datamengde må de som rekrutterer være veldig gode til å bruke Linkedin for å finne de riktige kandidatene.

Rekrutteringsrådgiver Even Sandvold Roland er enig. Han mener at mange arbeidsgivere fortsatt ikke har lært seg å bruke nettstedet på riktig måte.

- Mange arbeidsgivere legger ut stillingsannonser de ikke har endret på flere år. Så masseutsender de annonsen til mennesker som ikke har bedt om det. De mest etterspurte talentene opplever det som spam, sier Roland.

Unorsk med nettverking

Karriereveiledere flest mener likevel at det kan være lurt å ha CV-en sin på nettstedet.

- Når man vet hvor ustadig arbeidslivet nå er, er det lurt å gjøre seg synlig. Gjennom Linkedin kan man få henvendelser og tilbud man ikke hadde tenkt på som aktuelle fordi man ikke er jobbsøkende, sier Aftenpostens jobbekspert Mette Manus.

- Det kan for eksempel brukes til å samarbeide med bedrifter, og kan brukes aktivt i masteroppgaveskriving. Man kan effektivt innhente kilder og diskutere med andre innenfor fagfeltet, sier karriereveileder ved Universitetet i Oslo, Gisle Hellsten.

Hver gang noen legger til eller spør Andrea Hvattum om noe på Linkedin, dukker det opp en melding på telefonen hennes.

– Det er jo egentlig noe litt unorsk med nettverking, men slik jeg opplever det gjør det enkelt å ha oversikt over folk og enklere å kontakte folk. Jeg kan følge med på når folk bytter jobb fordi de oppdaterer profilen sin, og plutselig har man en million ting å snakke om når man møtes fordi man har sjekket ut profilen til den man skal møte, sier Hvattum.

– På en eller annen måte bygger man seg jo kontakter i arbeidslivet. Slik jeg ser det er dette bare et redskap som gjør at du ikke flyr under radaren til potensielle arbeidsgivere, sier Falkehag.