Tanken bak seminaret er å vise filmer som tar opp problematiske sider ved andre verdenskrig og dermed bryte med den klassiske svart-hvite fremstillingen av krigen, ifølge historiker og medarrangør av filmseminaret, Ola Svein Stugu ved NTNU.

- Det er en rekke filmer som kan nyansere bildet av hva som skjedde. «Over grensen» tar for seg og tematiserer en av de vanskelige rettssakene etter krigen, Feldmann-saken, sier Stugu som tror det er viktig å vise film og diskutere kunst som problematiserer de enkle sjablonaktige fortellingene om fortid og samtid, og hvordan andre verdenskrig har blitt fremstilt på film, både under krigen og etter freden i 1945.

LES OGSÅ: Krigsfilm uten like

Krigens gråsoner

- Vi håper folk skal få mer kjennskap til gråsonene, og kanskje en erkjennelse av at krigsfilm, filmer som tematiserer andre verdenskrig, er så mye mer enn «Max Manus», sier Stugu som ønsker å stimulere til refleksjon rundt sider vi har fortiet og som vi ikke er stolte av.

Filmen «Over grensen» drøfter hvordan to grenselosers drap på et jødisk ektepar i 1942 kunne ende med at drapsmennene ble frikjent etter krigen. Regjeringsadvokaten gikk gjennom manuskriptet da Erichsen fikk støtte til å lage filmen. Og de to grenselosene som er med i filmen, og som da fortsatt levde, ønsket å stanse filmen.

LES OGSÅ: Gå og se

Følte seg kneblet

- Det var veldig vanskelig å få laget denne filmen med stadige trusler om at den ville bli stanset. Før premieren sa jeg at jeg hadde laget den filmen jeg ønsket å lage, men hva annet kunne jeg si. Jeg kunne jo ikke si at jeg skulle ønske jeg hadde laget en film med mer temperatur og som i større grad hadde tatt stilling for ekteparet Feldmann. Da hadde jeg bestridt en rettskraftig norsk dom, en dom som fortsatt står, at de to grenselosene ble frikjent. Men det er ingen tvil om hva jeg mener, sier Erichsen som var nødt til å ta hensyn til dette, ellers hadde filmen aldri blitt noe av. Hun er glad for at Falstadsenteret nå setter lys på historiene om andre verdenskrig, og ikke minst de mange historiene som er blitt fortiet.

LES OGSÅ: Enda verre under krigen

Begrenset av jusen

- Det er ikke godt å si hvordan jeg ville ha laget denne filmen i dag, men jeg ville nok ha brukt et annet filmspråk. På den tiden hadde jeg et behov for å ta et oppgjør med den svart-hvite historiefortellingen. Krig er ikke bare svart-hvitt, krig er alle nyanser av grått. Heltene er ikke bare helter, sier Erichsen som er stolt av å ha laget «Over grensen», selv om juridiske hensyn hindret henne i å være så krass og tydelig som hun egentlig ønsket.

- Jeg synes jeg var modig som gjorde det, selv om jeg gjerne skulle hatt mer temperatur i filmen, og turt å ta mer aktivt stilling til hva som egentlig skjedde.

Falstad filmdager arrangeres på Falstadsenteret 2.-3.oktober.

Filmseminar på Falstadsenteret: Regissør Bente Eriksen (t.h) viser filmen «Over grensen» fra 1987 i forbindelse med Falstad filmdager som starter fredag. Professor Ola Svein Stugu ved NTNU er en av arrangørene bak seminaret. Foto: Glen Musk, ADRESSEAVISEN