Det er denne månedens utgave av magasinet Dance Europe som trekker frem Ingrid Lorentzen og Marit Moum Aunes forestilling «Ghost», en danseproduksjonen inspirert av Ibsens «Gjengangere».

Best i fire kategorier

Kritikeren Gerard Davies og Dance Europe, som er verdens viktigste magasin for dans, kårer balletten til årets beste i fire kategorier:

* Årets forestilling

* Årets ballettsjef: Ingrid Lorentzen

* Årets danser: Camilla Spidsøe Cohen, for Fru Alving

* Årets mannlige danser: Andreas Heise, for Osvald

Følg Adresseavisen på Facebook,Instagram og Twitter

- Helt sykt!

- Det er helt sykt! Vi synes det er kjempeartig. Ikke minst at Ingrid blir kåret til årets ballettsjef, sier Marit Moum Aune.

Ingrid Lorentzen har lyktes på alle fronter som sjef for Nasjonalballetten.

Sceneinstruktøren fra Trondheim har hatt regien for forestillingen som hadde premiere på Den Norske Opera og Ballett 19. september i fjor.

- Vi har høstet gode anmeldelser internasjonalt, og vi skal til Berlin med forestillingen i mars. Dette gjør det mye lettere for oss, sier Moum Aune.

Lorentzen sentral som ballettsjef

Dance Europe har sentrale kritikere i storbyer verden over, og ifølge Moum Aune veier londonbaserte Davies' vurderinger tungt.

- Han reiser verden rundt og har plukket ut det han synes har vært viktigst. Der får vi storeslem. Ikke minst tydeliggjør dette hvor sentral Ingrid er i ferd med å bli som ballettsjef. Jeg tror ikke det er mange andre som ville ha ansatt meg til å lede en ballettforestilling, sier Moum Aune.

Etter premieren i fjor begynte operahus verden over å ringe for å få suksessforestillingen på besøk. I mai var dansestykket nominert til den internasjonale ballettprisen «Benois de la Danse» i Moskva, som går for å være ballettens Oscar.

Helt spesiell generasjon dansere

I påska var en turnéversjon av forestillingen på besøk i Houston, Texas, der de også ble kåret til den mest interessante forestillingen under festivalen.

Innen ballett er det sjelden man lager en helaftens forestilling basert på én historie.

- Det at vi har laget hele Ibsens «Ghost» på den måten, blir nok sett på en begivenhet. Det er også morsomt at Camilla Spidsøe stadig blir trukket frem internasjonalt, sier Moum Aune, og fortsetter.

- Det virker som om den generasjonen dansere fra Trondheim har greid å bevare en personlig smak og frihet. Jeg tenker at pedagogmiljøet i Trondheim har fått dem til å beholde en individualitet som er interessant. Det har fascinert meg lenge.

Bjørvika i 2017

Den versjonen som har vært vist på Den Norske Opera og Ballett kan spilles bare der. Så når de kompaniet drar til Komische Oper i Berlin, og videre til Wien til neste år, er det med en egen turnéversjon.

I 2017 er forestillingen igjen tilbake i Bjørvika, da i all sin prakt.