Mørkt, dirrende mafiadrama rundt tre vidt forskjellige brødre og deres opptreden i strid over flere generasjoner, gjør det lett å tenke på Francis Ford Coppolas «Gudfaren» i møte med Fransesco Munzis prisbelønte «Sorte Sjeler».

Nesten alle mafiafilmer blekner mot «Gudfaren» og de fleste fortoner seg som bevisst eller ubevisst glorifisering av den italienske gangsterkulturen. «Sorte Sjeler» gjør ingen av delene. Selv om den starter som ganske tradisjonell mafiakrim, retter den kritisk blikk mot gangsterkulturen og ender i rystende protest mot den.

Et av de gode grepene i «Sorte sjeler» er hvordan filmen spiller på dynamiske kontraster, og gjennom det skildrer hvordan mafiakulturen preger by og land, kvinner og menn, far og sønn i det beske familiedramaet. Rammen for filmen er tre brødre fra Calabria, hvor to av dem lever som forretningsmenn av organisert kriminalitet i Milano. Eldstemann er lovlydig geitebonde på hjemgården og vil ikke vite av brødrenes gjerninger.

Filmen dras til da bondens sønn heller vil slutte seg til onklenes dop- og krim-virksomhet enn å følge i farens lovlydige spor. På raffinert vis bretter filmen ut typer og forhistorie. I større grad en mafiafilmer flest, retter denne også kamera mot kvinnene i familien, uten at det gjør dramaet stort lysere.

Ikke siden Matteo Garrones «Gomorra»(2008) har det vært laget bedre moderne mafiadrama. Mens den utspilte seg i urban tristesse rundt Napoli, ser «Sorte Sjeler» mer gammeldags ut, og utspiller seg i landlig idyll i Calabria, enda litt lenger sør i Italia.

Den landlige idyllen, med tilsynelatende koselige småby og en geitebonde med en sønn på vei inn i mafiaen, gir «Sorte Sjeler» mye å spille på. Den faretruende, ladede musikken til Giuliano Taviani spiller effektfullt opp mot både det store og det lille familiedramaet.

Gammelt uvennskap i den vesle landsbyen etter drap en generasjon tilbake veves godt sammen med en historie om tre vidt forskjellige brødre og deres vei i livet. At sønnen til broren som ikke vil ha noe med mafiaen å gjøre ønsker å bli en del av den kriminelle delen av familien, gir filmen en effektiv dramatisk motor som filmen utnytter svært godt.

Som moderne variant av gresk tragedie ruller «Svarte sjeler» fram. Her er tøffe tryner, store måltid og mange av ingrediensene rundt hevn og ære som nærmest har blitt klisjéaktige i mafiafilm. Fransesco Munzi bruker dem bevisst og med hensikt. Samtidig har «Sorte Sjeler» noen overraskende perspektiv og en underliggende, menneskelig fortvilelse, som gjør den lett å anbefale.