For tiden har han tre utstillinger i Kina i tillegg til at «Den bibelske syklus» befinner seg i Nidarosdomen. På lørdag er det duket for utstillingsåpning i Galleri Dobloug i Oslo, en utstilling med bare nye bilder der en barndomstematikk gjennomrisler alle maleriene.

LES OGSÅ: - Vi må ta i mot dem som kommer

Kjernevirksomheten

- Det er utstillinger som dette som er selve grunnfjellet i arbeidet mitt. Det er mange prosjekter etter hvert som har stramme temagrep, som for eksempel «Den bibelske syklus», de litterære prosjektene og parafrase-prosjektet. Mens dette er en utstilling som ikke er oppdragsbasert, men der mye handler om egen historie og barndom, sier Gullvåg.

Det er et privat eller selvbiografisk uttrykk i utstillingen, noe han også har syslet med i forbindelse med utstillingene i Kina. For Gullvåg er det viktig å ha kontakt med egen identitet og eget stoff for å gå inn i en rekke andre tema. Denne utstillingen er enda et ledd i dette, der han griper fatt i egne erfaringer på liv og historie.

Erfaringsbaserte uttrykk

- Det handler om selve bakteppet og tydelige observasjoner av å være til stede i livet. Dette har alltid vært viktig for meg. Barndom og oppvekst, de tydelige erfaringsbildene, er noe man i kunsten, i litteraturen og i filmen stadig vender tilbake til, sier kunstneren som er opptatt av når observasjonen og sansingen av livet rundt oss våkner, og hvordan disse første inntrykkene fester seg som en referanseplattform for alt vi gjør og møter siden. I forbindelse med utstillingen i Kina i fjor ble det en spesiell opplevelse å diskutere dette bakteppet med kollegene der.

Sterke møter med Kina

- Vi hadde veldig forskjellig bakteppe blant annet fordi kineserne har liten tradisjon for å gå inn i sin egen identitetshistorie, de har en mer kollektiv tenkning. Men det var en sterk erfaring å møte kinesiske studenter og kolleger over dette temaet fordi det har vært en bærende kraft i min kunst, forteller Gullvåg som er opptatt av at barnet som observatør også ofte er det mest sårbare og mest mottakelige.

- Barn er i en fase av livet der inntrykkene vi tar inn virker sterkest. Det har derfor vært viktig for meg å tenke tilbake og forsøke å gjenta disse første inntrykkene. Og det ligger en slags rytme i at jeg nå stiller ut i Oslo. Jeg har litt spøkefullt sagt for et par år siden at i EU er jeg kirkekunstner, i Norge er jeg portrettør og i Kina er jeg ren maler, sier kunstmaleren som jevnlig stiller ut i Oslo.

Utstillingene i Galleri Dobloug avspeiler mye av det som har foregått i atelieret de siste to årene. Han lever i to byer, Trondheim og Oslo, og stiller ut begge steder.

- Jeg pleier å si at atelieret i Oslo er mitt lokale portrettstudio, mens atelieret i Trondheim er mitt internasjonale studio. Det er der jeg lager bildene som går til Kina og Midtøsten, i tillegg til den katedralsyklusen som har vært på turné.

- Hvordan er Oslo-publikummet i forhold til publikum i Trondheim?

- Det er alltid en viss forskjell på de ulike stedene jeg stiller ut. Noen ganger tenker jeg at det er lenger fra Trondheim til Oslo og omvendt, enn fra Norge til Kina. Det er merkelig erfaring dette, og det er vanskelig å si hvorfor det er slik, men det er et veldig umiddelbart og direkte møte med bildene i Kina. Og Oslo har selvfølgelig et større bildekunstpublikum enn i Trondheim.

Håkon Gullvåg, Malerier, 31.oktober-22.november, Galleri Dobloug, Oslo.

Erindring: Håkon Gullvåg stiller ut nye malerier i Galleri Dobloug i Oslo. Foto: Jøran Wærdahl og Trine Ørndahl