– Vi er stolt av at vi er stygge, sier skuespiller Øyvind Brandtzæg som er glad for å få muligheten til en ny runde som rottesjef.

Sammen med Silje Sviggum og Silje Borten og de andre i «the Ratpack» har han trukket i det rundt åtte kilo tunge rottekostymet som er laget av skumgummi, vatt og stretch-stoff.

– Det er som få en klam klem hele tiden, veldig varmt, men også mjukt, sier Botten og Sviggum og ser bort på sin «manipulerende og ekle» sjef.

Rottekongen forsøker å ødelegge juleidyllen fullstendig, målet er å fylle alle julegaver med levende rotter istedenfor leker.

– Noen blir nok litt skremt, men de tåler det godt. Det er så åpenbart at det er fiksjon. Og selv om vi er slemme rotter, er det åpenbart at vi har store begrensninger også, sier Brandtzæg som også legger opp til direkte kontakt med barna i salen.

– De opponerer mot meg, ler han.

Gjentar suksess

Matilde Holdhus, Mads Bones og Olve Løseth har sammen med komponist Kyrre Havdal skrevet stykket, inspirert av originaleventyret til E.T.A. Hoffmann. Trøndernes versjon av klassikeren ble en publikumssuksess på Trøndelag Teater da den ble satt opp første gang i 2013. Fredag 6. november gjenoppstår stykket med premiere på Hovedscenen.

– Det blir morsommere, skumlere, og ikke minst – varmere, enn forrige gang, sier Mads Bones, og forteller at manus er skrevet om en del siden sist. Det er ryddet opp i noen passasjer og noen scener «skrudd til litt ekstra». Mesteparten av ensemblet er nytt, blant annet med de tre nyutdannende skuespillerne Andreas Stoltenberg Granerud, Mari Einbu Hauge og Ida Marie Göransson på scenen. Nytt av året er også et nytt nøttegeneralnummer, spesialskrevet for Hans Petter Nilsen.

Modige unger

«Dickens på syre» skrev Klassekampen-anmelder Amund Grimstad etter premieren i 2013. Adresseavisens Ole Jacob Hoel kalte forestillingen en «påkostet sjarmbombe som vil glede barna, og kanskje spesielt deres foreldre». Eivind Haugland, anmelder for nettstedet periskop.no, lurte på det var «barna eller de voksne som vil kose seg mest» på grunn av humor og referanser som han mente var vanskelig for barn å forstå. Bones er uenig i kritikken, og mener hele poenget med en familieforestilling er at den skal underholde både voksne og barn.

– Pixar-filmene er et godt eksempel på filmer som når både unge og voksne, og som har flere lag i referansene. Det er også det vi ønsker i denne forestillingen, sier Bones.

– Men det er viktig at barna ikke sitter som spørsmålstegn når de voksne ler, og det har vi jobbet mye med, sier regissør Arvid Ones.

– Det er en fantastisk fin historie. Den passer for unger fra fem år og oppover, kanskje fire, hvis det er en modig unge, fastslår årets barn i forestillingen, Ella Ovedie Nygaard Aspen (14), Maja Elise Nordbach Malum (13), Filip Flaten Hoff (9) og David Andreas Boglis (11) som deler på rollene som henholdsvis Marie og Fritz.

Adresseavisen var med på audition for barnerollene i mai i år. Se videoinnslaget med de unge talentene her.

Solid salg

Det er allerede solgt 15 500 billetter til årets versjon, og teateret nærmer seg budsjettmålet på rundt 17 000, opplyser informasjonsrådgiver Sissel Grønlie. Taket er på 20 000 billetter og teateret har et godt håp om å selge ut alle setene på forestillingene som strekker seg helt frem til 30. desember.

– Det er mange som har lyst til se det igjen, eller som ikke rakk å skaffe seg billett i 2013, sier teatersjef Kristian Seltun som heller ikke er fremmed for at stykket kan bli satt opp senere.

Øyvind Brandtzæg skryter av manusforfatterene Holdhus, Bones, Løseth og Havdal.

–Det er veldig friskt det de gjør, og de er en stor ressurs for byen. Det det kommer mer fra den kanten, sier han.