Med 12 399 billetter solgt på Prinsen og Nova, ble det besøksrekord på Den store kinodagen for Trondheim Kino.

Og selv om de nok kunne fylt salene med James Bond, var det animasjonsfilmen Transylvania 2 som tok rekorden i antall solgte billetter. Drøyt 1300 mennesker fylte kinosetene for å bli med inn i hotellet til selveste Dracula. Tett fulgt av Knutsen og Ludvigsen og Bølgen.

Bond er hot

- Hadde vi satt opp flere forestillinger med James Bond ville nok den, med den etterspørselen filmen har hatt, seilt opp som favoritt, sier kinodirektør Arild Kalkvik. Det er bare en drøy uke siden Trondheim Kino hadde Bondpremiere og filmselskapet MGM lot ikke forstillingene selge til halv billettpris.

- Derfor tok vi omkostningene for det selv og sørget for at seerne fikk både James Bond og alle de andre filmene på kinodagen til halv pris, sier Kalkvik.

Den store kinodagen arrangeres den første lørdagen i november over hele landet.

Også på Kimen Kino på Stjørdal, som nå drives av Trondheim Kino, ble det besøksrekord med hele 1737 solgte billetter. Dette er nesten en dobling av besøket i Stjørdal, sammenlignet med i fjor. Kimen Kino ble dermed Nord-Trøndelags best besøkte kino denne dagen i år.

Som på festival

Kinoen i Trondheim må ti år tilbake for å se besøkstall som ligner årets.

- Er det på grunn av filmstreaming at man har sett en nedgang i tallene?

- Nei, det er litt som å si at folk ikke spiser ute på restaurant fordi de har komfyr hjemme. Kino er en sosial happening og en opplevelse av å gjøre noe sammen. På kinodagen agerer folk som de er på festival, sier kinosjefen.

- Mange går på flere forestillinger. Og hvem sender ut på sosiale medier at de sitter hjemme i sofaen og ser på Netflix?

Årets Kinodag startet ved midnatt med nattkino, og fortsatte med film fra kl. 10 på morgenen til sen kveld. I tillegg ga kinoen tilbud om aktiviteter de vet er populære blant publikum. I tillegg til å se film kunne ungene få ansiktsmaling, flettet Hunger Games-flette og delta på lykkehjul, fiskedam og cosplay-konkurranse. Kimen hadde også mange aktiviteter, blant annet fikk barna lage sine egne ridderkapper – og kinoen fikk besøk fra Stjørdal Brannvesen og Hell Cruisers.

- Et annet artig innslag er de ansatte, som konkurrerer om det fineste kostymet, sier Arild Kalkvik.

Eksklusive førpremierer

I Trondheim var det 41 filmer og 124 forestillinger på programmet. Kimen Kino hadde 18 ulike filmer å by på.

Mange av salene var utsolgt. Enda flere hadde kun få spredte seter ledig. En bonus for mange er de eksklusive førpremierene. I år var det mulig å se den nye norske familiefilmen Julekongen – full rustning og Snoopy og Charlie Brown. For de voksne var førpremieren på gangsterfilmen Black Mass med Johnny Depp og Benedict Cumberbatch populær.

Filmbillettene ble lagt ut for salg en drøy uke i forveien og kinodirektøren er meget godt fornøyd med at de traff såpass godt med programmeringen i år.

- Vi peiser på med filmer i kategorier som passer for alle, spredt utover et helt døgn. Da blir det en festdag, da, sier Kalkvik.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.

Arild Kalkvik, kinodirektør i Trondheim. Foto: Glen Musk