De japanske tegneseriene manga er utgangspunkt for stadig flere filmer, men sjelden så varm og god som denne nye filmen til Hirokazu Kore-eda (53). Den humanistiske japanske filmfortelleren fikk jurypris i Cannes for sin forrige, «Som far, så sønn»(2013) om to gutter som vokste opp i feil familier etter å ha blitt forbyttet etter fødselen.

«Søstre» eller «Our Little Sister» som den het på engelsk er hans niende spillefilm siden det internasjonale gjennombruddet med «After Life» i 1998. Som flere av hans beste er den et varmt familiedrama, mulig å se som en hyllest til den største japanske filmskaperen av alle, Yasujiro Ozu (1903-63).

Det er en hverdagslig varme over historien om tre voksne søstre som bor sammen. De har ikke hatt kontakt med far eller mor etter at han fikk barn med en annen kvinne og hun forlot dem. Etter farens død møter de sin yngre stesøster på 14, som de straks inviterer til å bo i «søsterhjemmet».

En film om fire unge kvinner, i jobb, skole, kjærlighet og matlaging gir et forunderlig søtt og oppløftende drama, om å kutte og knytte bånd. Selv om filmen ikke er på nivå med Kore-edas siste mesterverk, «Still Walking»(2008), er den en perle med menneskelig blikk på tema og situasjoner som sjelden skildres slik på film.

Det internasjonale kritikerkorpset i Cannes ga «Søstre» blandet mottagelse. Slikt skjer gjerne filmer som får kritikere tar i bruk s-ordet. S for sentimental, ment som et skjellsord, gjerne om filmer som spiller på følelser, ofte hvor kvinnerollene er viktigst. «Søstre» er en flott sentimental film.

Den lyse filmen om ei ung jente som tror hun er til bry for alle og ikke skjønner hvor mange som bryr seg om henne, spiller på følelser. Fortalt med Kore-edas varme tilforlatelighet, blir det melodrama av en type filmen og verden tåler mer av. Mer enn folk flest vil nok filmkritikere heller rystes enn varmes. Små, varme rystelser er stort sett underkjent og undervurdert. I så måte kan denne anbefales sterkt.

Fire søstre: Tre voksne søstre adopterer sin halvsøster i varme, fine «Søstre» av den japanske mesterregissøren Hirokazu Kore-eda Foto: Another World Entertainment