- Min ultimate oppgave har vært å kunne lage en altertavle, og så kom dette tilbudet dumpende ned for to år siden da menighetsrådet ga meg oppdraget, forteller papirkunstneren Karen Bit Vejle, som en gang drømte om å bli prest, men droppet planene fordi hun ikke følte at hun var god nok i latin.

Kunstverket er med sine knappe tre meter høyt og to meter høyt blant de største klippene hun har laget, og det aller mest detaljerte. Klippet har form som en superellipse innrammet av teksten til Fader vår.

LES OGSÅ: Nå kommer dragene til Trondheim

Symboltungt

- Fader vår sitter i ryggraden vår og er noe vi forbinder med trøst. Selv i dag, når vi enten er lykkelige eller ulykkelige, så folder vi hendene. Hovedtema i altertavlen er den hellige ånd og livsveien. Og på denne livsveien går det pilegrimer, mennesker på vandring. Mange av disse har med seg en bagasje av kompetanse, eller gode eller dårlige erfaringer som vi bærer med oss gjennom livet, forteller Bit Vejle og legger til at det i midten er et hjerte med et bladverk rundt som sprer seg ut til hele klippet og som får klippet til å henge sammen. Dette er symbolet på Guds kjærlighet.

Presisjonsjobb

I mer enn ett år har hun forberedt seg til selve klippingen, høstet ideer og laget en skisse til altertavlen. Klippet hadde hun memorert helt ferdig i hodet sitt før hun satte i gang ved juletider i fjor. Det har en nærmest matematisk presisjon og hun kan ikke risikere å klippe feil.

- Det finnes ikke rom for å improvisere, jeg kan aldri forandre på et klipp, men har bare en eneste sjanse for å lykkes. Det er litt som med livet, papir er skjørt, og det vi har gjort kan vi ikke gjøre om. Jeg får veldig god hjelp av papirklippets natur når jeg bretter og klipper, da får jeg en symmetri.

Dynamisk altertavle

Altertavlen skal rammes inn i glass på begge sider, noe som gjør at lyset skinner gjennom klippet. Lyset i tavlen vil endre seg etter funksjon og kan lyssettes både med og uten farger.

- Det er da magien skjer. Skyggene får også sin egen symbolikk fordi ethvert menneske har en skyggeside, og med det naturlige lyset vil klippet forandre karakter gjennom døgnet. Med det kunstige lyset vil vi kunne fokusere på ulike deler av klippet, alt etter hva slags kirkelig handling som skal foregå i rommet.

Bit Vejle har reist rundt for å se nærmere på altertavler andre steder før hun startet sitt eget altertavleprosjekt. Menighetsrådet ga henne helt frie tøyler i utformingen av altertavlen, men hadde et ønske om at Havstein kirke skulle være med.

- Sverresborg kirkesenter hører sammen med Havstein kirke, derfor har jeg klippet den inn sammen med den nye kirkegården rundt.

Vakker og brutal verden

Hun er opptatt av møter mellom mennesker, noe hun har gjenskapt i klippet.

- Umiddelbart vil man bare tenke at dette er vakkert. Men når man går inn i bildet og virkelig studerer detaljene vil man oppdage at det er så mye annet. Jeg har med en brutal verden, men samtidig føler jeg at vi får mer og mer bruk for å finne inn til det vakre der hvor hjertet banker.

Altertavlen innvies søndag kl. 11.00, Sverresborg kirkesenter.

Presisjonskunst: - Det er ikke rom for å klippe feil, sier papirkunstneren Karen Bit Vejle som har brukt nærmere ett år på å lage altertavle til Sverresborg kirkesenter. Foto: Mariann Dybdahl
Fader vår: Altertavlen i papirklipp er rammet inn med teksten Fader vår. Foto: Mariann Dybdahl
Symboltungt: Kunstneren Karen Bit Vejle har laget en altertavle i papirklipp, full av symbolikk med blant annet mennesker på vandring. Foto: Mariann Dybdahl