Store, fargerike verk lyser opp i Trøndelag senter for samtidskunst (TSSK). Skjelbreia er i full sving med å installere fem nye verk han har jobbet med de siste årene, alle basert på et biologisk materiale, sett fra et mikroskopisk perspektiv.

- Her finner du både planter og dyr som er sett fra den dimensjonen, og hovedverket har utgangspunkt i en sommerfuglvinge. Men det er ingen direkte kopi eller en etterligning av en sommerfugl. Jeg prøver ikke å reprodusere noe, men vil gjerne lage noe nytt, sier kunstneren som tok master ved Kunstakademiet i Trondheim, NTNU, i 2009. Siden har han bodd delvis i Los Angeles, Oslo og i Trondheim, og er i hjembyen nå med sin første, store separatutstilling.

LES OGSÅ : Hyller samtidskunst på rød løper

Inspirasjon og tolkning.

- Jeg har tatt i litt denne gang, både i størrelse og kostnad, for å få gjennomført dette kunstprosjektet. Jeg er glad i å finne bilder og elementer som leder til noe større, at man går innover og innover for å se på noe, og så begynner det å lede oss utover igjen når man bare går langt nok inn. Det har en tendens til å gjøre det når en ser noe i et mikroskopisk perspektiv. Dette verket starter med en sommerfulgvinge, men så blir det trær og mose, og til slutt ser jeg hele skogen, sier Skjelbreia og forklarer hvordan 108 vifter er satt opp i et rutenett bak om lag 3000 silkeflak som blafrer i vinden fra viftene. Det handler om å lete etter en gjenspeiling av seg selv, gjennom dyr og natur.

LES OGSÅ. Mangfold og tegneglede

Om bevissthet og ubevissthet

- Det jeg synes er interessant er hvordan naturen klarer å gjenskape et bilde på seg selv, uten å se seg selv. Det er akkurat som om det er en bevissthet der som vi mennesker ikke kan oppdage. Utstillingen heter «Psyche», en tittel som referer til utstillingens hovedverk, en enorm kinetisk veggskulptur laget i tekstil.

- Dette er et verk man aldri blir ferdige med å se på, derfor tror jeg det vil være flott å ha det i et rom hvor det kan bli stående lenge. At man kjenner til koblingen til sommerfuglen, at det er en gjenskaping av strukturer i naturen som omgir oss, og som vi er helt avhengige av, gir et meditativt element i verket, sier Randi Martine Brockmann som er daglig leder ved TSSK.

Både fantasi og virkelighet

- Mange av disse dyreelementene har jeg hentet fra en periode for ti år tilbake da jeg jobbet mye med fantasifigurer, Jeg laget deformerte og rare skapninger, og noen av disse figurene jeg tidligere fantaserte om viste seg å være virkelige. Som for eksempel vannbjørnen. En vannbjørn er jo egentlig et bitte lite dyr som finnes overalt, men lever for det meste i mose. For meg ser vannbjørnen mer ut som en bamse, sier Skjelbreia og peker på en hvit, rund, dyrelignende skulptur han har fremstilt i epoksy. Fantasien og leken preger kunstnerens uttrykk og utfoldelse, sammen med betydningen av å bare være til stede og la seg begeistre av noe.

- «Vårt indre barn» er et begrep for det ubevisste, det er på en måte biblioteket av alt vi har opplevd gjennom livet. Det er viktig å ikke bekymre seg for mye om hva ting skal bety, det blir ofte så destruktivt og begrensende. Tenk å la seg synke inn i noe som bare ser deilig ut, sier Skjelbreia og peker på epoksyskulpturene som illuderer mose. Fantasimose, riktignok.

Silkelapper: Kunstverket består av 3000 silkelapper. Flere vifter montert i bakgrunnen gør at silkelappene blafrer i vinden. Foto: Christine Schefte
Vannbjørn: Skjelbreia lager dyrelignende skulpturer, basert på mikroskopiske uttrykk av dyr. Foto: Christine Schefte
Mose: Skjelbreia har laget sin versjon av mose i epoxy, sett fra et mikroskopisk perspektiv. Foto: Christine Schefte
Foto: Christine Schefte
Kunstner Lars Skjelbreia har laget en rekke fargerike epoxyinstallasjoner til sin nye utstilling «Psyche». Foto: Christine Schefte
«Psyche»: Kunstneren Lars Skjelbreia fra Trondheim og har laget en stor, kinetisk veggskulptur. Foto: Christine Schefte