En rekke størrelser innen politikk og kultur hadde funnet veien til Trøndelag Teater fredag kveld.

De var alle invitert til premieren på stykket «Armod og edelt sinn», som samtidig markerte 200-årsjubileet til teaterets Gamle Scene. Ingen andre teaterscener i Nord-Europa har vært i kontinuerlig bruk like lenge.

LES PÅ PLUSS: 25 ting du trenger å vite om Gamle Scene

– Gamle Scene har aldri blitt et museum, det har aldri ligget brakk. Den er også hele tiden blitt oppgradert i henhold til moderne krav til det scenetekniske og publikumsfasiliteter, forklarer teatersjef Kristian Seltun.

Aldri provinsteater

– Hva er unikt med Gamle Scene?

- Bortsett fra alderen er det en veldig vakker, liten juvel. Du har jo det skrå scenegulvet, som tidligere ble brukt for å gi dybdeperspektiv. I dag er det så vidt jeg vet ingen andre scener i Norge med lignende gulv, sier Seltun. Selv om salen er liten med sine beskjedne 300 plasser, har den alltid huset store ambisjoner, forteller teatersjefen.

– Tidlig på 1800-tallet var en spennende tid for Trondheim, det var en veldig oppdatert og internasjonalt rettet by. Det var heller ikke noe amatørmessig provinsteater, det som ble vist på Gamle Scene på den tiden var «cutting edge», mener han.

LES PÅ PLUSS: Kostymedrama i Jane Austen-stil

Når det gjelder kveldens premiereforestilling, forklarer Seltun at det var naturlig å gå tilbake til tiden da scenen åpnet første gang og til August von Kotzebues «Armod og edelt sinn».

– Vi holdt oss også unna dramatikere som Goethe og Schiller, det ville blitt for tungt for en sånn anledning. Vi var innom Holberg, men han ble allerede ansett som gammeldags tidlig på 1800-tallet. Kotzebue var en av samtidens mest spilte dramatikere, han ble også spilt på Gamle Scene i de tidligere årene, forteller Seltun. Forestillingen er regissert av barokkeksperten Sigrid T'Hooft fra Belgia, mens tyske Stephan Dietrich står for scenografi og kostymer.

Intim

Skuespiller Hildegunn Eggen skal ikke på scenen i kveld, men i stedet nyte synet av kollegene i arbeid. Veteranen sto på Gamle Scene første gang i 1985, da hun spilte både Ingrid, Anitra og grønnkledd i «Peer Gynt».

- Det er en flott scene og sal, den er jo så intim! Publikum hører deg selv om du hvisker, og vi på scenen hører publikum, smiler hun. På de 30 årene som er gått siden da, er salen pusset opp to ganger.

– Det var fantastisk å få et nytt teaterhus i 1997, men enda bedre at de klarte å ta vare på Gamle Scene samtidig. I dag er Trøndelag Teater både historisk og fremtidsrettet, og gir rom for så mange uttrykk, sier Eggen.

– En institusjon

Ordfører Rita Ottervik trekker fram at Gamle Scene er en institusjon i Trondheim, med historisk sus.

– Et fantastisk bygg som er fint integrert i det nye. Til sammen skaper det et teaterhus som både står sterkt hos publikum og som vinner priser for høy kunstnerisk kvalitet, framhever hun. Otterviks først minne fra Gamle Scene var da hun så «Adrian Posepilt» som barn. Satsingen på de unge i senere år er blant det ordføreren setter mest pris på ved teateret.

– Vi har ambisjoner om at Trondheim skal bli verdens beste barne- og ungdomskulturby, og der har Trøndelag Teater løftet seg kraftig, det er noe helt annet i dag enn da jeg vokste opp.

-Det er flott at Gamle Scene er bevart slik den var, sier Ola By Rise, to uker inn i sin nye jobb som kommunaldirektør for kultur og næring i Trondheim.

– Jeg liker dynamikken i huset, fra det nye og moderne til det tradisjonelle. Gamle Scene er et gløtt tilbake i tid, mener By Rise.

– Jeg ble tatt med hit som barn, men tror jeg så et voksenstykke. Jeg husker at salen virket gigantisk, mens den jo egentlig er veldig liten, smiler kommunaldirektøren.

Nye 200 år?

Kristian Seltun ser ikke noen grunn til at salen ikke kan holde stand i nye 200 år.

– Den kan eksistere inn i evigheten den, hvis den blir tatt vare på, konkluderer teatersjefen.

I neste uke fortsetter 200-årsfeiringen av Gamle Scene, med ulike foredrag før alle forestillingene av «Armod og edelt sinn»:

Mandag snakker Annabella Skage og Ellen Gjervan fra NTNU om teaterhistorie i Trondheim rundt 1800 med fokus på Kotzebues forestillinger. Tirsdag kommer Trine Søraa og Tom Erik Sørensen fra Historiske Trondheim for å snakke om livet i Trondheim i 1816. Mats Krouthén fra Ringve Museum forteller onsdag om musikk og instrumenter rundt 1800, mens Marvin Wiseth torsdag tar for seg gullalderen i Trondheim mellom 1750 og 1850.

Nyansatt kommunaldirektør for kultur og næring, Ola By Rise, liker dynamikken mellom det moderne og tradisjonelle som Gamle Scene tilfører Trøndelag Teater. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
- En flott scene og sal, den er jo så intim, sier skuespiller Hildegunn Eggen, som sto på Gamle Scene første gang i 1985. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen
- Helt fra starten i 1816 var det alt annet enn amatørmessig provinsteater, det som ble vist på Gamle Scene på den tiden var «cutting edge», mener teatersjef Kristian Seltun. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen