Årets mest Oscar-nominerte film, med hele 12 nominasjoner kan sørge for at den meksikanske regissøren Alejandro González Iñárritu som en av få i filmhistorien står bak «Beste film» to år på rad. Han var nemlig også mann bak fjorårets «Birdman» som fikk Oscar for beste film, beste regi, beste manus og foto.

Mens «Birdman» var en hyllest til teateret, som i stor grad utspilte seg i og rundt et teater, er «The Revenant» et spektakulært hevndrama fra Det Ville Vesten. En særdeles brutal, moderne-nostalgisk omgang med scener og motiv fra westernfilmen. Den har fellestrekk med to kinoaktuelle filmer, «Gullkysten» om dansker i Afrika tidlig på 1800-tallet, samt Quentin Tarantinos western «The Hateful Eight».

Iñárritus film kunne hett «The Hateful One». I likhet med en påfallende stor del av amerikansk sjangerfilm med våpen innen rekkevidde, er hevn sentral drivkraft for mye av dramaet. Filmen er basert på en sann historie om pelsjeger Hugh Glass og inspirert av Michael Punkes roman om hans legendariske utflukt på 1820-tallet.

Leonardo DiCaprio spiller Glass, i hardhudet kamp med naturen, indianere, ville dyr, indianere og kolleger. Det siste gjelder fortrinnsvis en mer brutal-kynisk jeger, utspekulert godt spilt av Tom Hardy. Bortsett fra hevnmotivet ligger filmen i tidsbilde, skildring av slit og blikk på datidens machokultur nær John Williams fabelaktige roman om bøffeljakt i USA midt på 1800-tallet, «Butcher's Crossing» som kom på norsk i fjor.

Dobbelt Oscar-vinner Emmanuel Lubezkis praktfulle bilder av snøkaldt landskap og et usivilisert USA gir sammen med Ryuichi Sakomotos dirrende, dristige musikk (som burde vært Oscar-nominert) filmen et mektig rammeverk for å la Leonardo DiCaprio gå gjennom ild og vann mot Oscar, unnskyld, hevn.

Både DeCaprio og rollen er god nok for pris i hans femte nominasjon, selv om birollenominasjonen fra «What's Eating Gilbert Grape»(1993) fortsatt er hans beste Oscar-lodd. At han stønner mer enn han snakker underbygger inntrykket av en mektig, gammeldags bildefortelling med ny visuell brutalitet. Som i Tarantinos «The Hateful Eight» er innpakningen mer fascinerende enn innholdet, men «The Revenant» prøver på litt mer.

Mens «The Hateful Eight» nærmer seg rasisme etter borgerkrigen, mest ved å være grov i kjeften, går «The Revenant» et par hakk lengre i skildring av forholdet mellom lokale indianere og europeiske lykkejegere for knapt 200 år siden. Ex-europeernes syn på og behandling av kvinner fra en annen kultur skildres i groteske scener.

Det er stas med norsk skuespiller på rollelista i filmen som kan bli årets store Oscar-vinner. Kristoffer Joner sklir godt inn, men du skal være oppmerksom for å se ham i mer enn to scener, helt i starten på filmen. Selv om Aksel Hennie har en større birolle i grovt Oscar-nominerte «The Martian», er «The Revenant» den beste filmen av de to. Selv om det kan virke i overkant å slåss med bjørn, spise rå bøffel-lever og overnatte i en død hest, for å gi Tom Hardy en på trynet.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG

Hevneren: Leonardo DiCaprio går gjennom svært mye i amerikansk ødemark som pelsjeger Hugh Glass i sterkt Oscar-nominerte «The Revenant» som har norsk kinopremiere fredag. Foto: Kimberley French