- Jeg tror dette virkelig vil treffe folk. Mange tenker nok på «Madama Butterfly» som en eventyrfortelling, men dette er en fargerik og relevant samtidsopera som handler om kulturkollisjonene mellom Asia og Amerika. Det er øyeblikk i denne operaen som er stå sterke at jeg av og til tror at hjertet mitt skal stoppe, sier Miller, operasjef i Bergen og som sammen med direktør for Trondheim Symfoniorkester (TSO), Roar Leinan, er ansvarlig for oppsetningen. Over 180 personer bidrar i produksjonen og 100 av dem er på scenen. Ensemblet består av Trondheim Symfoniorkester, Bergen Filharmoniske Orkester, Edvard Grieg kor, TSO`s vokalensemble, Edvard Grieg ungdomskor og en produksjon fra Teatro Regio Torino.

Samarbeid mellom Bergen og Trondheim

- At Bergen og Trondheim samarbeider om å skape stor opera er en «vinn-vinn» for oss som ambisiøse kunstneriske produsenter, og for vårt publikum som får en mektig opplevelse, sier Miller om Puccinis «Madama Butterfly», rangert som verdens mest spilte opera. Den italienske regissøren, Damiano Michieletto, synliggjør Butterflys skjebne i en moderne tragedie.

- Helt generelt er det Amerika og Asia dette handler om, men det viser også maktubalansen mellom ulike kulturer. Vi kan også relatere denne operaen til det som skjer nå med flyktningstrømmen i Europa og i resten av verden. Den har faktisk en stor betydning akkurat nå, sier Leinan og understreker at alt er med i denne operaen, det er vakkert, og fremfor alt vakker musikk.

Handlingen utspiller seg i nåtidens Japan der øst møter vest når den japanske geishaen Cio-Cio San forføres og forkastes av den amerikanske offiseren Pinkerton. Den sørkoreanske, lyriske sopranen Sae Kyung Rim synger rollen som Cio-Cio San.

Verdenskjente solister

- Hun er koreansk, men vokste opp i Milano, så hun har dette italiensk-asiatiske i form av å ha vokst opp med italiensk og vestlig musikk, men har dette tydelige, asiatiske særpreget. Vi føler oss kjempeheldige som har fått med henne på laget. Som Pinkerton møter vi tenoren Ramè Laha fra Kosovo som de siste årene har sunget flere av Puccinis hovedroller på verdens scener, forteller Miller og legger til at hele ensmelblet er som en stor familie. Sånn er opera. Det er stort, og det er aktører fra en rekke nasjonaliteter.

Og det har vært litt av en logistikk for å få alt på plass. TSO har også tidligere samarbeidet med andre byer, men det er spesielt krevende med en så stor produksjon som inkluderer fullt orkester og kor fra både Bergen og Trondheim. Det er en del av en samarbeidskultur for å få det beste for publikum, ifølge Leinum.

Flerkulturelt samarbeid

- Dette er en produksjon vi kunne ha vist hvor som helst i Europa, det er opera på høyt nivå. Vi har nærmere 100 trøndere med i denne produksjonen, men for TSO er det også viktig å være en internasjonalt rettet kulturbedrift. Vi stenger ikke grensene, men søker kvalitet i denne bransjen der den er å finne og for dem som vil være her. Det opplever vi som utviklende både for ensemblet i Trondheim og for gjestene som kommer hit.

Opera i dette formatet kalles «grand opera» og er en produksjon på linje med dem som fraktes verden rundt, og ruller og går i årevis. 8.5 millioner koster hele produksjonen, noe Bergen og Trondheim deler på.

- Opera er en så kostbar kunstart, men jeg ser dette som en mulighet til å få en slik kjempeproduksjon ut til et så stort publikum som mulig. Hvis vi skulle leve av å sette opp opera, tror jeg at jeg heller vil gjøre noe annet, sier Leinum smilende om den største produksjonen TSO gjør i 2016.

Operaen Madama Butterfly spilles i Olavshallen, et samarbeidprosjekt mellom Bergen Nasjonale Opera og Trondheim Symfoniorkester (TSO) Musikkteater. Foto: Pål Haugbro, Adresseavisen
Puccini i Olavshallen: Operaen Madama Butterfly spilles i Olavshallen 12., 14.,16. og 18. februar. Foto: Pål Haugbro, Adresseavisen
Store, internasjonale operastjerner inntar Olavshallen sammen med Trondheim symfoniorkester i forbindelse med oppsettingen av Madama Butterflye Foto: Pål Haugbro, Adresseavisen