Rockestjernen var likevel en ivrig samarbeidspartner da HBO ga grønt lys for å lage «Vinyl», et drama om platebransjen basert på en idé av rockestjernen. Jagger har blant annet vært med å skrive manus og plukket ut musikken som brukes i serien. Han har også lånt bort sønnen sin til en av hovedrollene, skriver Aftenposten.

Les Adresseavisens anmeldelse av «Vinyl»

«Vinyl» tar publikum med til New York i 1973, da byen var både skitten, rå og farlig. Serien kan minne om en rampete versjon av «Mad Men», der strigla reklamefyrer er byttet ut med rølpete plateselskapsfolk. Men i stedet for å drikke whisky og ligge med sekretærene sine, sniffer disse karene kokain og krangler med gutta i Led Zeppelin.

TV-serien «Making a Murderer» gir rystende løft for dokumentarfilm som føljetong. Virkeligheten trenger mer regi. (Pluss)

Handlingen kretser rundt platemogulen Richie Finestra (Bobby Cannavale i det som muligens er hans livs rolle), og gir seeren et innblikk i hvordan ting gikk for seg i musikkbransjen på 70-tallet.

Fikk ideen for 20 år siden

Serien er basert på en idé Mick Jagger fikk for 20 år siden. Han mente et episk drama om platebransjen kunne ha blitt en god film, og foreslo det til sin gode venn Martin Scorsese.

- Prosjektet var på planleggingsstadiet i en evighet, og vi skrev utallige manus. I løpet av den perioden utviklet TV-serier seg til å bli interessante kulturelt sett. De fikk høyere status og viste seg også å være svært lønnsomme, så vi tenkte at TV egentlig var et bedre format, forteller Jagger. Han og resten av stjernene fra «Vinyl» snakket med pressen i forbindelse med Television Critics Association vinterkongress i Los Angeles, hvor Aftenposten var til stede.

ANMELDELSE: Keith Richards prater og spiller i grei rockumentar, mest for menigheten og bluesfans.

Jaggers opprinnelige idé var å lage et drama som spant over flere tiår, men etter hvert bestemte man seg for at handlingen kun skulle utspille seg i 1973. En del av innholdet er naturlig nok basert på erfaringer med platebransjen Jagger har gjort seg, etter over 40 år som frontmann i Rolling Stones.

- Jeg fattet tidlig interesse for forretningsaspektet av musikkproduksjon, fordi vi ble utnyttet på det groveste tidlig på 60-tallet. Etter det begynte jeg å sette meg inn i hvordan driften av plateselskap fungerer, forteller han.

Jagger jr. i en større rolle

For å gjøre serien så troverdig og tidsriktig som mulig, har man også skrevet inn mange av datidens største stjerner, som for eksempel David Bowie, Andy Warhol og Robert Plant. De gestaltes av ulike skuespillere i serien. I forkant av produksjonen ble berømthetene som fortsatt lever kontaktet av serieskaperne for å få tillatelse til å skape fiktive versjoner av dem.

- Stort sett ble folk bare veldig smigret. Vi sendte dem manusene, og lot dem få komme med innspill. Mange av dem er jo også venner av enten Jagger eller Scorsese, og da ble det ekstra viktig å skildre dem sannferdig og med respekt, forteller manusforfatter Terence Winter. Han lot seg inspirere av Mick Jaggers røverhistorier om livet som rockestjerne på 70-tallet, da han skrev dramaet.

Her kan du lese hva nettstedet Rotten Tomatoes var de beste tv-seriene fra 2015.

- Han lærte meg en del om hvordan plateselskap behandler artister og visa versa og om hvordan turnélivet arter seg. I tillegg hadde han sterke meninger når vi plukket ut musikken som skulle brukes i serien. Jagger var også med på å bestemme hvem som skulle spille de ulike kjente stjernene fra virkeligheten. Det var viktig for ham at de faktisk var ekte musikere, slik at de visste hvordan de skulle oppføre seg på en scene, forteller Winter.

I tillegg bidro Jagger med sitt eget kjøtt og blod. Sønnen James Jagger fikk en av de større rollene i serien. Han spiller Kip Stevens, en rockestjernespire som fanger interessen til en av de kvinnelige assistentene til Finestra. Winter avkrefter eventuelle spekulasjoner om at unge Jagger fikk jobben kun fordi faren hans var en av lederne på dette prosjektet.

Bidro med låthjelp

- Da vi skulle finne noen til å spille Kip var vi på jakt etter en musiker som helst skulle ha spilt i et punkband. Mick sa at det ville vært dumt av ham ikke å nevne at han hadde en sønn som faktisk fylte disse kriteriene. Han sa det hadde vært hyggelig hvis vi ville møte ham, men presset oss ikke på noe som helst vis. James gjorde en kjempebra audition for Scorsese og hadde utrolig fin kjemi med motspiller Juno Temple, så det ble tidlig klart at han var absolutt rette mann for jobben, slår Winter fast.

Jagger senior forteller at han blandet seg lite inn i hvordan sønnen skulle løse skuespilleroppgaven.

- Jeg ga ham ikke spesielt mange råd, men jeg forsøkte å oppmuntre ham og gjøre ham trygg på seg selv. Vi snakket også litt om hva bakgrunnshistorien til denne karakteren kunne være, og om hvordan det var å være musiker i New York på 70-tallet. Bortsett fra det, lot jeg ham finne ut av dette selv, forteller Jagger, som for øvrig også stort sett overlot til andre å skrive originalmusikken i serien.

- Men jeg hjalp James med å komponere en av låtene til det fiktive bandet hans. Fylte inn noen tekstlinjer her og der og sånn. Jeg synes kombinasjonen av ny og gammel musikk i «Vinyl» er veldig interessant. Noe annet jeg hadde mye glede av var å skrive manusdelene om møtene mellom de fiktive karakterene fra serien og ekte legender som Bowie og Led Zeppelin. Jeg pratet mye med manusforfatterne om hvordan det ville ha artet seg i virkeligheten, forteller han.

- Tilfører autentisitet og gatekred

At Jagger har vært tungt involvert i produksjonen bekrefter Olivia Wilde, som spiller kona til Richie Finestra.

- Ja, faktisk mye mer enn det jeg trodde han kom til å være, sier stjernen.

- Jeg husker vi spilte inn en stor festscene til piloten, og underveis tittet jeg bort mot kameraene og så plutselig at han satt der med høretelefoner og fulgte med på monitorene. Jeg tenkte «Herregud, han er her! Mick Jagger er her og han sitter og ser på meg spille skuespill. Dette kommer aldri til å gå bra!», ler hun.

- Men jeg greide å ta meg sammen, og da jeg sluttet å være så nervøs rundt ham, var han faktisk til stor hjelp. Han er en god lytter, og hadde masse fine innspill til hvordan karakterene burde være, både når det gjaldt hår og sminke eller fakter og replikker. Jeg føler også at han tilfører serien både autentisitet og gatekred, noe som er veldig inspirerende for oss når vi er på settet, forteller hun.

Martin Scorsese svært involvert

En annen som naturlig nok er svært involvert i prosessen er Martin Scorsese, som har regissert den første episoden av serien. Han forteller at Jagger har vært med på å forme ham som filmskaper.

- Musikken hans har vært en stor del av livet mitt, og vært med på å inspirere mye av det visuelle i filmene mine, helt fra «Mean Streets» og «Raging Bull» og frem til «The Wolf of Wallstreet», sier han.

Scorsese var for øvrig en av de første som populariserte bruken av etablerte pop og rock-låter i nettopp filmer som «Mean Streets». Før den tid benyttet filmskapere seg stort sett av originalkomposisjoner.

- Så kombinasjonen av levende bilder og musikk er veldig viktig for meg, og jeg ønsker å være så involvert i denne produksjonen som overhodet mulig. Jeg håper også det skal bli tid til å regissere noen flere episoder, forteller han.

Med et slikt stjernelag bak spakene, har «Vinyl» naturlig nok blitt gjenstand for mye forhåndshype, men Winter er ikke nervøs for at folk skal bli skuffet.

- Tvert imot er jeg kjempetakknemlig for at folk gleder seg til serien. Jeg mener hvis noen hadde fortalt meg at Mick Jagger og Martin Scorsese skulle lage en TV-serie om rockens gullalder, hadde min eneste kommentar vært «Så utrolig kult, når begynner den?», smiler han.

«Vinyl» har premiere på HBO Nordic 15. februar.

MARI GLANS

«Vinyl» gir et innblikk i hvordan ting gikk for seg i musikkbransjen på 70-tallet. Fra venstre: Mackenzie Meehan, Emily Tremaine, Jack Quaid, Juno Temple, Ray Romano, Bobby Cannavale, J.C. Mackenzie, Max Casella, Griffin Newman og P.J. Byrne. Foto: HBO
Bobby Cannavale spiller protagonisten i filmen, en president for et plateselskap. Foto: HBO