Det ble klart da Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la frem tall for lesning og opplagsutvikling i norske medier tirsdag morgen.

Tallene for lesning av adressa.no på mobil og nettbrett har vært i sterk vekst de siste årene, så også i fjor. 13 000 flere leste adressa.no på mobil og nettbrett i 2015 sammenlignet med året før.

Det gir et lesertall på 103 000, mot 90 000 i 2014. I 2013 var lesertallet på mobil 72 000.

Vokser – og holder posisjonen

Det totale antallet lesere for Adresseavisen (papir, nett og mobil/nettbrett) i andre halvår 2015 var 275 000. Det er en fremgang på 7000 fra første halvår, men 2000 færre enn det samlede lesertallet i 2014.

At så mange bruker adressa.no som daglig nyhets- og informasjonskilde, er noe administrerende direktør i Adresseavisen Tove Nedreberg setter stor pris på.

- Det er ekstra gledelig at vi vokser på mobil samtidig som det tradisjonelle papirproduktet holder posisjonen. Vi arbeider mye med forbedring av både innhold og opplevelsen vi gir i alle våre kanaler, og tallene indikerer at dette blir lagt merke til, sier hun.

- At vi avsluttet 2015 med tidenes høyeste kundetilfredshetsmåling, er selvsagt også noe vi er veldig glade for, legger hun til.

- Er blitt tydeligere

Sjefredaktør Tor Olav Mørseth tror den positive utviklingen skyldes bevisst jobbing mot den mobile plattformen kombinert med prisvinnende journalistikk på flere områder.

- Vi får flere lesere når vi går tydeligere inn i saker, enten det er klimasaken, eller saker om flyktningkrisen eller gründerskap. Samtidig har vi løftet meningsstoffet vårt og blitt enda tydeligere der. Vi er opptatt av å se lesertallene samlet, men har jobbet bevisst mot den mobile plattformen. Derfor er vi glad for å se at antallet lesere på mobil øker, sier Mørseth.

Trenden i nedgang i lesning av papiravisen fortsetter, men i et roligere tempo enn før. Mens det i første halvår 2015 ble målt 157 000 lesere på papir, er det samlede tallet for året 159 000. Fra 2014 til 2015 mistet papiravisen 9000 lesere, ifølge MBL. På desktop var det en nedgang fra 167 000 til 155 000 lesere.

- Positive abonnementstall

- Vi har positive abonnementstall, særlig fra siste halvdel i fjor. Vi jobber hardt for at det er en trend som skal fortsette i 2016, sier Mørseth.

- Vi skal ha knallgodt innhold og jobbe spesielt med engasjement og med saker som gleder, men også saker som provoserer og skaper debatt. Ikke minst skal vi jobbe med å gi leserne våre innsikt i det som skjer. Og så jobber vi fortløpende med alle sider av brukeropplevelsen for leserne, sier Mørseth.

- Vi er gode, men det er alltid rom for å bli bedre.

KOMMENTAR: Er Sophie Elise selve problemet eller er hun løsningen? (Pluss)

Tøff konkurranse

Nedreberg bemerker at mediebransjen er i stor endring og at konkurransen med amerikanske giganter er utfordrende.

- Vi arbeider fortløpende med å utvikle innholdet i alle kanaler og dessuten utvikle gode annonseløsninger for å sikre gode resultater for våre kunder også i fremtiden, sier hun.

Direktøren tror Adresseavisens flytting til sentrum i fjor er noe som er blitt godt mottatt.

- Vi legger vekt på å være enda mer synlig og tilgjengelig for våre lesere. Vi har allerede hatt mange arrangementer i og rundt Adressahuset der vi inviterer byen inn, både alene og sammen med samarbeidspartnere. Det skal vi fortsette med, sier hun.

Lesertallene er kartlagt gjennom en spørreundersøkelse med en feilmargin på cirka tre prosent.

- Det er ekstra gledelig at vi vokser på mobil samtidig som det tradisjonelle papirproduktet holder posisjonen, sier Tove Nedreberg, administrerende direktør i Adresseavisen.
Sjefredaktør Tor Olav Mørseth tror den positive utviklingen skyldes prisvinnende journalistikk på flere områder. Foto: Rune Petter Ness