1. og 2. april vil folkemusikk fra konserten Spor fylle Nidarosdomen fra gulv til tak.

Temaet er en reise gjennom livet, sporene vi legger igjen etter oss i universet og lydene vi etterlater oss i luften.

En tredimensjonal opplevelse

Cantus har med seg koreograf Päivi Järvinen fra Finland. Hun har ansvar for bevegelser på scenen, kostymer og lys. Det er ikke første gang hun er i Domen, men denne gang ville hun bryte med tradisjonene.

- Som regel er koret plassert på ett bestemt sted i rommet, mens publikum betrakter dem fra en annen plass. Det hele er ganske todimensjonalt, sier Järvinen.

Sjekk ut hva du kan gjøre i helga på «Det skjer-guiden»

Det ville hun gjøre noe med, og koreograferte likeså godt en tredimensjonal opplevelse.

Siden Spor handler om livets reise, passet ideen om aktiv deltagelse fra publikum og korsangere godt inn. Konserten er splittet i tre deler, hvor korister og publikum forflytter seg til en ny plass i Domen for hver del som spilles.

- Lang modningsprosess

Å bruke folkemusikk har lenge vært i korets tanker. I videreutviklingen av denne ideen kom også forslaget om å involvere folkesanger, komponist og arrangør Unni Boksasp fra Nordmøre. Hun har blant annet hjulpet koret med å nærme seg folkemusikkstilen slik hun selv synger den.

- Det er interessant å se hvor langt et kor kan dras mot denne stilen. Det er en lang modningsprosess. Det ligger mye utfordringer i klang og tonalitet. Men Cantus har kommet langt og de er artige å jobbe med, sier folkemusikeren.

Adresseavisens siste anmeldelser

Alle norske folketoner hører riktignok hjemme i korverdenen, men der gjøres det på en mer klassisk måte.

- Det er utfordrende å synge som en folkesanger gjør, det læres ikke på et par helger, forklarer korets dirigent Tove Ramlo-Ystad.

Stiller koristene i en utfordrende situasjon

Dirigenten forteller at en annen utfordring er at koristene må ta ansvar i likhet med en solist, samtidig som de ikke har samme friheten. De må fremdeles samarbeide som et kor.

- I tillegg til å være så dyktige sangere som mulig må hver enkelt av dem være bevisst på en helt annen måte, forklarer hun.

Koreograf Järvinen er glad for at Ramlo-Ystad tok utfordringen til tross for at det bryter med tradisjonene.

- Jeg liker å jobbe med en dirigent som er gal nok til å prøve ting som normalt ikke gjøres med kor, og som tør å stille koristene i en utfordrende situasjon, sier hun og ler.

Cantus og dirigent Tove Ramlo-Ystad forbereder seg på nyskapende konsert i Nidarosdomen. Koreograf Päivi Järvinen gir instruksjoner. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen
Uvanlige toner og former når Cantus, Unni Boksasp, Trygve Brøske (piano) og Espen Aalberg (perkusjon, trommer) tar en vandring i sporene til norsk folkemusikk. Foto: Christine Schefte, Adresseavisen