Ukens klart beste kinopremiere er den franske «Min Datter, Min Søster». En blanding av emosjonell thriller og familiedrama om en familie som opplever at tenåringsdatteren stikker hjemmefra, sammen med en muslimsk gutt.

Tatt av islam

«Filmen fungerer bedre som et kulturladet, mer komplekst motstykke til «Taken»-filmene eller supplement til Hege Storghaugs siste bok, enn som dypdykk i moderne europeisk kulturkamp. Selv om den kan beskyldes for å spekulere i aktuelle europeiske traumer har «Min Datter, Min Søster» kvaliteter som emosjonell thriller. Spennende, skremmende og diskutabel underholdning», het det i vår anmeldelse, av regidebuten til manusforfatteren av fjorårets vinner av Gullpalmen, den sosialrealistiske thrilleren «Dheepan».

Fransk dopthriller

Ukens nest beste premiere er også fransk. Dopthrilleren «Den franske forbindelsen» er et stilig nikk de den amerikanske 70-tallsklassikeren «The French Connection» og dens oppfølger, begge med Gene Hackman i hovedrollen: «Den franske forbindelsen» tar for seg noe av den samme historien og de kriminelle miljøene i Marseille. Det beste ved Cédric Jimenez gangsterdrama fra perioden midt på 70-tallet til tidlig 80-tall er at den stilmessig ser som snytt ut av de amerikanske forløperne, samt at den har et type- og framfor alt trynegalleri som gir røft 70-tallspreg», heter det i vår anmeldelse.

Britisk hoppkomedie

En britisk komedie om skihopping låter som sære saker, men man trenger ikke engang huske Eddie Edwards fra OL i 1988, for å ha en viss glede av «Eddie The Eagle», selv om det sikkert hjelper. Filmen presenterer: «Et et blikk på skihopping som idrett som sannsynligvis vil virke ekstra fornøyelig og langt mindre eksotisk sett med norske øyne. I tillegg presenterer den en norsk hopptrener og et utvalg norske landslagshoppere som filmen største drittsekker, ved siden av snobbene i den britiske OL-troppen og ledelsen av den», het det i vår anmeldelse.

Elendig storfilm

Ukens desidert dårligste film, er uten tvil den amerikanske storfilmen «Gods Of Egypt» med Gerard Butler som egyptisk gud, til ener på vår terning.: «Det er ikke godt å si hva som er verst ved «Gods Of Egypt». Gerard Butler og Nikolaj Coster-Waldau som egyptiske guder, replikkene, effekter som får filmen til å se ut som et oppblåst dataspill eller at den stilløse suppa av en storfilm har kostet anslagsvis en milliard norske kroner. Det vil si mer enn produksjonen av samtlige norske filmer dette tiåret til sammen» het det i anmeldelsen.