- Dere har alle god teknikk, så bare få de bena opp!, roper den skotske koreografen Murray Grant og avslutter setningen med et spørrende «yeah?».

Rekordmange har takket ja til å starte på folkehøgskoler til neste skoleår. I Trøndelag er økningen det dobbelte av landsgjennomsnittet. (PLUSS)

Du kan nesten lese svaret i øynene til de konsentrerte dansestudentene: «Hell yeah!».

Se billedgalleri øverst i saken.

Fra storby til åker

Grant besøker Trøndertun folkehøgskole i Melhus for å holde en workshop og for å fortelle om Institute of the Arts i Barcelona, en av mange skoler som kommer til Trøndertun for å rekruttere dansetalenter. Det siste året har avdelingsleder for dans, Birgitte Kaufmann Olsen, merket en økt interesse fra både norske og internasjonale skoler som tilbyr videreutdanning innen dans.

- Liverpool Institute for Performing Arts har holdt egne auditions her i mange år. De erfarer at norske studenter ved LIPA holder et høyt nivå. Da de så at mange av disse kommer fra Trøndertun, ble de nysgjerrige, sier Kaufmann Olsen.

Ryktet om talentfulle elever har nådd flere skoler. De siste årene har Leeds College of Music vært fast gjest, og i år holdt Northern School for Contemporary Dance i Leeds audition ved folkehøgskolen for første gang. Neste år vil trolig D&B Academy of Performing Arts i London også ta turen. I tillegg holder norske skoler som Høyskolen for dansekunst i Oslo, Universitetet i Stavanger og Nord universitet opptaksprøver på Trøndertun.

- Det er en anerkjennelse at de vil komme hit. Det er jo moro når folk kommer direkte fra storbyer som London og Barcelona til en skole som ligger midt i en åker i Melhus, sier dansepedagogen.

Får prima ballerina Camilla Spitsø ble dansen redningen etter flere år med mobbing på ungdomsskolen i Trondheim. (PLUSS)

Vil til utlandet

22 av 23 dansere fra årets kull søker seg videre til norske eller internasjonale danseskoler. Ellinor Staurbakk fra Steigen og Runa Leyser Larsen fra Porsgrunn lytter ekstra godt når Grant forteller hva Institute of the Arts kan tilby. Begge vil søke seg til skolen i Barcelona.

- Jeg synes det høres spennende ut å studere i utlandet hvor du kan bli kjent med nye kulturer, sier Leyser Larsen.

Med vått og rufsete mars-vær utenfor, innrømmer hun at en skole ved stranda høres fristende ut. Staurbakk lar seg også friste. Hun mener det er flere muligheter i utlandet, flere skoler og flere jobber. Hun har allerede fått tilbud om studieplass ved LIPA.

- Det blir vanskelig å velge dersom jeg kommer inn begge steder. Både i Liverpool og Barcelona får du gjøre både teater og dans, noe jeg gjerne vil gjøre, sier Staurbakk.

De to dansestudentene er sikre på at de vil til utlandet, men om de vil hjem igjen når de er ferdig utdannet, vet de ikke.

- Jeg synes det er fint å ikke vite hva man skal. Hjertet mitt vil alltid være på hjemplassen, Steigen, men jeg kan ikke leve av å danse der. Jeg tror det er sunt å komme seg ut litt, sier Staurbakk.

Nervepirrende auditions

I løpet av skoleåret ved Trøndertun får studentene undervisning i flere dansesjangre, de jobber med både fysisk og mental styrke og med skadeforebygging. I tillegg jobber de med å utvikle sitt eget kunstneriske språk. Dette for å forberede studentene på det som venter dem dersom de satser på en dansekarriere, forteller dansepedagog Marit Laupstad Solberg.

- Det er viktig at de får innsikt i hva det vil si å jobbe med dans på heltid. De må orke å stå opp og dra på seg tightsen hver dag. Om de skal orke dette resten av livet, må de ha en indre driv, sier Laupstad Solberg.

Staurbakk og Leyser Larsen orker, selv om det kan bety et liv med nervepirrende auditions. Opptaksprøver kreves for å få studieplass, og etter endt utdanning venter nye auditions om de vil jobbe i dansekompanier eller i teateroppsetninger.

- En audition er utfordrende både fysisk og psykisk. Alt du gjør blir vurdert. Dersom du søker en annen utdanning sender du inn vitnemål og du blir vurdert ut ifra karakterer, men her er det deg selv og det du gjør som vurderes, sier Staurbakk.

- Dersom du ikke blir valgt ut, er det lett å tenke at det var fordi de ikke likte deg. Man må prøve å ikke ta det personlig, men det kan være vanskelig, sier Leyser Larsen, som har kjent på nervene når bedømmende blikk brenner i nakken.

- Da er det typisk meg å surre til ting jeg egentlig kan, sier Leyser Larsen og ler oppgitt.

Elevene fra Trøndertun bruker å få stor oppmerksomhet i 17. mai-toget i Trondheim. Hvorfor? De får folk til å danse.

Teknikk er ikke nok

«Now I gotta cut loose, footloose. Kick off the Sunday shoes», runger det fra høyttalerne i dansesalen. 23 danseelever har raskt lært et dansenummer fra musikalen Footloose. Mens svetten drypper, kjemper de mot tyngdekraften. Bena skal jo opp! Koreograf Grant ser etter god teknikk, men også etter personlighet. Det vil også framtidige arbeidsgivere gjøre.

- Det holder ikke å smile, du må finne din egen karakter. Vis meg din personlighet, roper Grant før han minner de framtidige danserne om et viktig poeng.

- Husk at det som kommer til å bli din jobb, er å skaffe deg en jobb. Yeah?