Gullpalmen i Cannes gikk for andre gang i historien til Ken Loach, søndag kveld for «I, Daniel Blake». Briten som fyller 80 i juni har laget en av sine sinteste filmer, men også med humor og varme, om en arbeidsledig snekker i utmattende kamp med britenes svar på Nav. Loach fikk også Gullpalmen for 10 år siden, for «The Wind That Shakes The Barley».

Advarte mot nyliberalismen

- Det er rart å få prisen. Vi husker de som inspirerte oss. De som leter etter mat i det femte rikeste landet i verden. Verden er på et farlig punkt nå. Nyliberalismen gjør at millioner av mennesker sliter. Jeg håper vi kan holde liv i tradisjonen med film om og for folket.Vi må gi håp. En anne verden er mulig og nødvendig, sa Loach da han takket for prisen.

Overraskende andreplass

Grand Prix, eller andreplassen gikk til kanadiske Xavier Dolan, som ikke klarte å holde gråten tilbake i takketalen. - Takk for at dere følte følelsene i filmen, stotret han fram. 27-åringen er en av de mest begavede filmskaperne under 30 i verden. Sammenlignet med hans forrige prisvinner i Cannes, «Mommy» fra 2014, ble mange i Cannes denne gang litt skuffet av hans «It's Only The End Of The World», om en ung forfatter som etter 12 års fravær drar hjem til familien for å fortelle at han skal dø.

Delt regipris.

Regiprisen ble delt mellom rumenske Cristian Mungio for «Graduation» og franske Olivier Assayas for «Personal Shopper». Den rumenske filmen om en lege som prøver å benytte seg av bekjentskaper for å sikre datteren godt nok eksamenresultat, var en favorittene til Gullpalmen. Assayas film, med Kristen Stewart, samt Anders Danielsen Lie i en liten rolle, fikk mer blandet mottagelse. Den ble buet etter premieren, men fikk også overstømmende ros av enkelte anmeldere.

Bronse til Arnold

Manusprisen til Asghar Farhadis «The Salesman». Iraneren som ble nominert til Oscar for «Nader og Simin - Et Brudd» fra 2011 og fikk pris i Cannes for sin forrige film, «Fortiden» i 2013, og begynner å få en imponerende pris- og filmkatalog Jyryprisen gikk til Andrea Arnolds «American Honey». Den britiske regissøren så ikke veldig skuffet ut, selv om flere av kritikerne i Cannes hadde henne som sterk kandidat til Gullpalen for hennes sanselige, styggvakre og musikalske skildring av en gruppe ungdommer på roadtrip langs grøftekantene av den amerianske drømmen.

Overraskende skuespillerpriser

En av de største overraskelsene i prisutdelingen var prisen for beste kvinnelige hovedrolle til Jaclyn Jose. Hun hulket da hun fikk prisen. - Jeg vet ikke hva jeg skal si. Dette er så overraskende, sa hun. Hun gjør en god rolle i en av festivalens minst bemerkelsesverdige filmer, filipinske «Ma' Rosa» av Brillante Mendoza. Et familiedrama fra et røft strøk i Manila, om en familie som bruker kiosken som skalkeskjul for å selge dop. Beste mannlige skuespiller ble iranske Shahab Hosseini for hovedrollen i «The Salesman» av Asghar Farhadi.

Nordisk pris

Debutprisen Camera d'Or gikk til Houda Benyamina, for «Divines». Den kvinnelige franske debutantens film ble vist i sideprogrammet «Directors Fortnight» og er et røft tenåringsdrama mellom dop, trafficking og religion i fransk forstad. I det offisielle sideprpgrammet Un Certain Regard gikk hovedprisen til den eneste helnordiske filmen i Cannes i år, Juho Kisomanens debutfilm «The Happiest Day In The Life Of Olli Mäki». Et drama om en lettvektsbokser i 1962 i skvis mellom kamp om vm-tittel og kjærligheten.

Kritikerne priset Maren

Den internasjonale filmkritikerprisen i hovedkonkurransen gikk til Maren Ades «Toni Erdmann» og sørget for at den største snakkisen og festivalens desidert morsomste film også fikk pris.

Debutprisen: Houda Benyamina fikk Camera d'Or for "Divines" Foto: ERIC GAILLARD, Reuters