Kjersti Haugen er husregissør ved Trøndelag Teater. Hedda Gabler er hennes fjerde Ibsen-oppsetning ved teateret. Foto: Richard Sagen;Adresseavisen, Foto: ©RICHARD SAGEN, Adresseavisen, +47 95198665

- Vi skal straks ha gjennomgang av tredje og fjerde akt. Vi jobbet til sent i går kveld med lyd og andre tekniske ting. Senere i dag skal vi starte fra topp og gå gjennom hele stykket, sier Kjersti Haugen.

Om regissøren er stresset to dager før premieren, klarer hun å skjule det godt.

- Vi synes det går veldig bra, men det er veldig intenst. Plottet i Hedda Gabler er ekstremt tett skrudd sammen. Hedda går igjennom noen heftige prosesser, og vi blir litt heftige vi også nå når det går mot premiere, sier Haugen.

LES PORTRETTET: Fra Doppler til Gabler

En splittet hovedperson

Trøndelag Teaters Hedda, er en splittet Hedda. I Ibsens drama fra 1890 møter publikum Hedda som Fru Tesman. Det er ikke lenge siden hun giftet seg med Jørgen, og hun har et vakkert hus og økonomisk frihet. Fra utsiden lever Hedda Tesman et perfekt liv.

- Men det er nesten så Hedda Tesman har drept sin ekte kjerne, hun lever et liv som er styrt utenfra. Hun har gått i en slags samtidsfelle hvor hun har trodd på det som i blader og magasiner presenteres som «det gode liv». Hun kjenner på en sjelelig uro, sier Haugen.

Og det er der den «ekte» Hedda, Hedda Gabler, befinner seg – langt der inne et sted. I stykket kjemper Hedda to parallelle løp. Teisman jobber for å opprettholde og skaffe seg flere fordeler. Gabler jobber for å våge og være den hun egentlig vil være. Haugen tror mange vil kunne kjenne seg igjen i problemstillingen i dag.

- Det er så mange fristelser som kan føre oss av veien slik at vi mister kontakt med den delen av oss som vi virkelig ønsker å realisere. Jeg sier ikke at det er galt å ha fin bil og fint hus, men om det er en samfunnsmessig trend, at jaget etter velstand går på bekostning av kontakten med den personen man egentlig er, da har vi et stort problem både på det personlige plan og på det samfunnsmessige plan, sier Haugen.

Inspirert av Hedda

Haugen ble ansatt som husregissør ved Trøndelag Teater fra 2010. Det er ikke første gang hun gjør Ibsen ved teateret. Tidligere har hun regissert «Et dukkehjem», «Gjengangere» og «Lille Eyolf».

- Ibsen borrer så dypt i den menneskelige psykologien og i menneskesinnet, men samtidig kan det løftes opp på et større plan – han snakker om samfunnet vårt, sier Haugen.

LES OGSÅ (PLUSS): 25 ting du trenger å vite om Gamle Scene

Som alltid når hun jobber med et nytt stykke prøver hun å finne ut hva av stoffet som angår henne selv. Arbeidet med Hedda Gabler, har gitt henne mye.

- Jeg har ønsket å jobbe med dette stykket som om jeg var Hedda Gabler. Da mener jeg at jeg ikke vil la meg styre av hva andre vil mene, men heller kjenne hva jeg har på hjertet, sier Haugen.

God magefølelse

Den ideen har vært felles for hele det kunstneriske ensemblet som er involvert i oppsetningen.

- Vi har etterstrebet den helt sanne kraften i arbeidet vårt, sier Haugen.

LES OGSÅ (PLUSS): Monthy Pytonsk-feelgood og rai rai

- Har dere lyktes?

- To dager før premiere er det skummelt å svare på, men jeg har en inderlig god magefølelse. Man kan bli villedet om man tenker for mye på ting utenfra, som å være redd for å ikke bli en kassasuksess, men jeg føler vi har stikket fingeren dypt i både jorda og i hjertet og skapt noe ordentlig, sier Haugen.

Hedda Gabler har premiere fredag kl. 20.00 på Hovedscenen på Trøndelag Teater.