Det ble rett og slett så stor pågang at NRK så seg nødt til å stenge påmeldingen etter halvannet døgn.

– Det har vært en enorm pågang: Over 2000 har sendt inn søknad. På grunn av det måtte vi stenge påmeldingen – vi hadde rett og slett ikke kapasitet til å ta imot flere henvendelser, sier Håkon Moslet, redaksjonssjef for TV i P3, til Aftenposten.

I annonsen som ble lagt ut forrige onsdag skrev NRK at de søkte etter gutter i alderen 16 til 19 år og som var fra Oslo-området. Den originale fristen for å søke var 8. juni – men nå står det bare «NB: Påmeldingen er nå stengt.»

– Vi må jo behandle alle søknadene, så det ble feil å ha annonsen liggende ute mens vi var klar over at vi ikke har kapasitet til å gå gjennom dem på ordentlig vis.

Hemmelighetsfull rundt sesong tre

– Er dere ikke redde for at dere går glipp av den perfekte skuespilleren med å stenge påmeldingen tidligere enn annonsert?

– Nei, men så er det slik at hvis vi ikke finner den rette denne runden, så går vi i gang med nye runde.

Moslet ønsker ikke å si noe om det er én rolle de ønsker å caste, eller flere. Han vil heller ikke utdype om det er en stor eller liten rolle.

– Vi sier ikke noe om hva som skjer videre nå, det eneste jeg kan si er at vi starter innspillingen til høsten.

William og Noora ga ny rekord

Med Skam har rikskanalen ingenting å skamme seg over:

Ferske tall fra NRK viser at forrige uke hadde hjemmesiden til Skam 1,15 millioner unike brukere.

– Vi ser at mange var innom skam.p3.no fredag rundt klokken 17 for å så tidlig som mulig få med seg det varslede møtet mellom Noora og William, forteller Håkon Lund Sørensen, som er medieanalytiker i NRK, til Aftenposten.

Da serien startet i september var besøkstallet på 25.000 unike brukere, og før jul var tallet oppe i 250.000 brukere. I april runnet de 600.000 brukere.

– Jeg er nesten i ferd med å gå tom for ord når det kommer til Skam-suksessen. Vi var fornøyde med tallene rundt høstferien i fjor, og til jul var det helt fantastisk. I april nådde vi det hårete målet vårt med over en halv million på en uke. Forrige ukes tall er overveldende, og det føles som om vi er med på noe spesielt, sier Moslet.

– En smakebit på den nye medievirkeligheten

Rådgiver Jenny Nygaard i Geelmuyden Kiese sier at Skam lykkes i å trollbinde det hun karakteriserer som «et sleipt såpestykke av en målgruppe»:

– Skam's reaktive produksjon skaper et fullstendig troverdig univers. Klippene filmes bare uker før de publiseres, manus tilpasses etter stemningsrapporter i sosiale medier og lydspor som speiler Spotifys top tracks – nå, sier Nygaard.

For NRK er dette en billigproduksjon hvor brukerne i stor grad påvirker innholdet.

– Skam er en smakebit på den nye medievirkeligheten. En ny

medievirkelighet der forståelse av kryssmakten til digitale plattformer er alfa og omega. Resultatet er rått, brutalt og jævlig morsomt, og et breakup med lineær-tv, sier medierådgiveren.

Karakterene populære på Instagram

I tillegg til å få servert episoder, klipp og meldingstråd på nettsiden til Skam, har også hver enkelt av hovedkarakterene sin egen Instagram-profil:

Eva har den mest populære profilen med over 78 000 følgere, dernest Noora med 70 200 følgere, før Vilde (54 100), Chris (47 900) og Sana (12 700).

Noora og William er denne sesongens hovedpersoner. Foto: NRK