- Å få lov til å eie scenen i Carnegie Hall i en halvtime - det er ikke mange som får oppleve det, sier Håvard Hinsverk.
Hinsverk er dirigent for Musikklaget Kornetten fra Ørlandet og Klæbu musikkorps, som for anledningen har slått seg sammen til Musikklaget Kornetten Symphonic Band. I dag skal det utvidete korpset gjøre det ingen andre norske korps har gjort før dem: spille i en av verdens beste konserthaller, Carnegie Hall i New York.
Ble bedt om å synge i Carnegie Hall
Hinsverk ramlet tilfeldigvis over muligheten under en storband-konferanse i Chicago i 2014.
- Etter at New York Philharmonic flyttet ut av huset og ikke har det som fast øvingssted, er det mulig å kvalifisere seg til å spille der. Jeg kom i kontakt med folk fra Manhattan Concert Productions (MCP), og sendte i etterkant inn et ferskt opptak fra Norgesmesterskapet, forteller dirigenten.
I svaret skriver kunstnerisk direktør i MCP Craig Arnold at opptaket har høy kunstnerisk kvalitet, og inviterer dem til New York.
- Dokker e steike gale
Men invitasjonen hadde visse betingelser. For det første var det bare én mulig dato, 13. juni. For det andre må korpset være minimum 40 musikere i orkesteret. I tillegg krever arrangøren at programmet må ha høyeste kvalitet. Ellers kan de bli nektet å spille.
- Det har vi til gode å få vite, ler dirigenten, som regner med at det skal gå bra.
- Det er et billettert konsert, så de vil sikre kvaliteten på det som fremføres.
En million kroner til instrumentfond for korps
Korpset skal spille sammen med sju andre amerikanske korps. For anledningen har de satt sammen et helnorsk program med musikk fra ulike tidsepoker. Johan Svendsens «Festival polonaise, Op. 12», Egil Storbekkens «Fjelltrallen», Griegs «Norwegian Dance No. 2» og John Brakstads «Prelude Olympic, Lillehammer '94».
For å øve inn det siste nummeret, Jan Magne Førdes «Bruremarsj», har de fått instruksjoner fra komponisten selv.
- Førde sa «Dokker e steike gale». Men han syntes det var stas å få fremført komposisjonen sin, sier Hinsverk.
Herlig galskap
- Jeg skrev den på Byåsen i 1991. Den er blitt mye brukt, det er blitt en folkehitt, sier Jan Magne Førde. Komponisten og musikeren er imponert over hva trønderkorpset har fått til.
- Det er herlig galskap at de reiser til New York. De er amatørmusikere, men prøvene låt skikkelig bra. De er i toppslag, det er imponerende, sier komponisten, som spiller trompet og flygelhorn i The Brazz Brothers. Gjennom årene har gruppa spilt konserter i 34 land.
– Du kan lykkes som musiker, også i Trondheim
Musikk er et universelt språk, mener Førde.
- Man får venner med en gang. Det er den beste måten å komme i kontakt med andre mennesker og kulturer på, sier han.
- Har du et råd til korpset før de reiser?
- Det må bli å ha det mest mulig moro. Det er det det handler om. Og så må de ikke være redde for å gå på scenen.
Generalprøve på Hilton
Korpset består av musikere i alderen 17 til 72 år. Reisen finansierer de selv.
Grete Stav spiller altsaksofon i korpset. Hun visste ikke at det var mulig for et norsk korps å få tilgang til selveste Carnegie Hall.
- Å reise til New York er spennende i seg selv, men å få spille i selveste Carnegie Hall blir rett og slett historisk, sier hun.
Christiania Blåseensemble blåste seg til seier
For å finpusse på programmet booket korpset seg inn på Hilton Midtown Hotel på Manhattan søndag for en siste øving.
Andre norske musikere som har spilt i Carnegie Hall er Oslo-Filharmonien, Filharmonien i Bergen, Stavanger Symfoniorkester, Kringkastingsorkesteret og Tine Ting Helseth. Den siste norske musikeren som spilte der, var Leif Ove Andsnes, ifølge Hinsverk.
- Alle profesjonelle musikere har en drøm om å få spille der. Det er en legendarisk scene med enormt bra akustikk. Men svært få får muligheten. Det er bare de beste som slipper til.