- Det var veldig gøy å være med og noe ganske annet enn det jeg vanligvis driver med, sier hornist Lena Wik.

Musikeren fra Trondheim har base i Berlin og sto på scenen med artisten Adele under alle hennes seks konserter i Tyskland i mai. Adele Adkins er en av verdens største musikkstjerner. For tiden er hun på europaturné, og konserten på Telenor Arena i Oslo ble utsolgt på under en halvtime.

Skjermet artist

Wik forstår Adeles popularitet.

- Jeg liker Adele veldig godt. Hun er en dyktig musiker og veldig profesjonell. Hun sang ufattelig bra live og er flink til å kommunisere med publikum, sier Wik.

Før hver konsert hadde den innleide blåsergruppen fra Tyskland lydsjekk med Adele og band, men kommunikasjonen mellom den britiske artisten og den norske musikeren var minimal.

- Hun har godt over 200 personer å forholde seg til, så at hun blir skjermet forstår jeg veldig godt. Hun har en enorm rolle å fylle og trenger all den energien hun kan få. Men vi fikk et smil og et vink, sier Wik, som synes det var interessant å oppleve det store maskineriet rundt artisten.

- Rent instrumentalt sett var ikke jobben så utfordrende, men det var en veldig spennende opplevelse, sier musikeren som er en del av «tenThing brassensemble», som ledes av trompetist Tine Thing Helseth.

Hardt marked

Spillejobben med Adele fikk Wik gjennom kontakter. Som student og frilanser i Tyskland kan man få svært varierte og spennende spilleoppdrag, forteller Wik.

- Men det er mange frilansere her sammenlignet med hjemme i Norge, så markedet er hardt, sier Wik, som har studert ved Norges musikkhøgskole i Oslo.

I 2014 flyttet hun til Berlin for å ta en mastergrad ved Universität der Künste Berlin. Dette semesteret har hun hatt permisjon fra universitetet fordi hun fikk tildelt en praksisplass i orkesteret ved operahuset Komische Oper Berlin.

- I en utdanningsprosess er det utrolig fint å få erfaring og se hvordan det er å jobbe i en profesjonell institusjon i Tyskland, sier Wik, som tidligere har hatt vikariater ved blant annet Kringkastingsorkesteret, Den Norske Opera & Ballett og i Trondheim Symfoniorkester.

Konkurranse om lille Trondheim

I februar er Wik ferdig med studiene og prøvespilling til aktuelle jobber har allerede begynt. Wik håper det vil åpne seg muligheter hjemme i Norge.

- Som frilanser i Norge kan man få flere interessante jobber fordi du i større grad får mulighet til å vikariere i orkestre enn det du har her i Tyskland, sier Wik.

Et større kontaktnettverk og bedre lønninger er andre fordeler med å vende hjem.

- Det er ikke ofte det er ledig plass i norske orkestre og det er mange om beinet. Det kommer folk fra hele verden når det er prøvespill. Også når det er prøvespill i lille Trondheim, må man konkurrere med musikere fra hele verden, sier Wik.

Hornist Lena Wik fra Trondheim tar mastergrad Universität der Künste Berlin. Etter studiene i Tyskland, ønsker hun seg tilbake til Norge. Foto: ALuetzow