Forrige uke hadde tredje klasse sin siste skoledag på danselinja ved Trondheim katedralskole. På avsluttende eksamen fikk 14 av 15 personer seks i karakter, mens én fikk fem.

Les også: Skolen har mer enn stusset over plasseringen på karakterskalaen som Senter før økonomisk forskning (SØF) har gjort.

Et bra klassemiljø

Elke Selnes er lærer på katedralskolen, og forteller at det ikke er uvanlig at avgangselever på danselinja går ut med gode karakterer. Hun har en teori om hvorfor de gjør det så bra gang på gang:

- Jeg tror det har mye å gjøre med det gode klassemiljøet, gode lærere som strekker seg langt, og at vi prøver å gi en differensiert undervisning tilpasset hver enkelt elev. Slik tilrettelegger vi løpet best mulig for dem, forteller Selnes.

Det sier elevene seg enige i.

- Det er veldig spesielt at en hel klasse gjør det så bra. De gode karakterene sier kanskje noe om de gode mulighetene vi får her på skolen, sier elev Nora Eek.

Hun forteller at tilretteleggelse av undervisningen har vært en viktig faktor for å lykkes.

- Lærerne har lagt undervisningen til rette for hver enkelt. Vi var kanskje ikke spesielt flinke da vi begynte, men har utviklet oss masse siden den gang. Det har vært artig å følge med på utviklingen til alle, forklarer Eek.

- Vi pusher hverandre, løfter hverandre opp, og har et veldig godt klassemiljø. Dermed får man får gode assosiasjoner knyttet til dansingen, sier Sara Louise Fischer Luchow.

Les også: Dansetalenter fra Trøndelag kan få muligheten til å danse på Den Norske Opera & Ballett gjennom prosjektet «På tå hev».

Ikke bare en dans på roser

De tre årene har også vært tunge, elevene har måttet ofre mye fritid samtidig som det har vært en påkjenning både fysisk og psykisk.

- Man blir sliten på mange måter, både i hode og kropp. Vi har hatt lange og tunge dager, og da kan man fort bli irritabel. Da er det viktig å spise nok, og i tillegg huske på hvorfor man vil dette her, sier Nora Eek.

Jentene enige om at det har vært verdt det til tross for lange og harde dager.

- Uten tvil!

Vil ikke gi opp drømmen

For de fleste innebærer veien videre mer dansing. Flere i kullet har kommet inn på prestisjetunge skoler innen dans i Norge og Europa. De fleste av dem satser tungt på denne karriereveien, selv om de er klar over at det kan være vanskelig å få jobb etter endt utdannelse.

- Vi vet ikke helt hva vi går til, men samtidig har disse tre årene fått oss til å innse hvor glad vi er i dansen, og hvor lite villige vi er til å gi opp, sier Marte Kristine Brustad Melhus.

Vilde Opeide kapret én av ni plasser i bachelorstudiet jazzdans ved Kunsthøgskolen i Oslo til høsten, hvor det er flere hundre søkere som kjemper om plassene. Hun startet med dans da hun var åtte år.

- Drømmen er å leve av dans, for eksempel som koreograf, sier hun.

Gir seg ikke, selv om det er sommerferie

Selv om eksamen er bestått, tar de ikke ferie riktig ennå. Den 23. juni skal de danse foran kongeparet i Stiftsgården i forbindelse med deres jubileumsreise.

- Det er en spennende avslutning på tre fine år, og en stor ære, sier Vilde Opeide.

Elevene er glade for muligheten til å gjøre noe sammen for aller siste gang.

- Vi er bare glade for at vi får mulighet til å danse mer sammen, og for at vi får være på skolen lenger før alle drar hver sin vei, sier Nora Eek.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.

Av 15 kandidater ble det 14 seksere og en femmer! Men selv om avgangselevene egentlig har sommerferie, samles de for å øve på nummeret de skal fremføre foran kongeparet i Stiftsgården torsdag 23. juni. Foto: Vegard Eggen, Adresseavisen