Den norsk-danske papirklipp-kunstneren Karen Bit Vejle hadde sin første separatutstilling på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i 2008, da hun gjennom en trettiårsperiode var bosatt i Trondheim. Torsdag stiller hun ut to verker på den internasjonale kunstmessen Masterpiece i London i England. Messen viser frem anerkjent kunst, design og antikviteter fra hele verden.

- Dette er mitt Royal Albert Hall. Åge kom seg til konserthallen, mens jeg kom meg hit, til Masterpiece, sier Vejle, med referanse til Åge Aleksandersens store London-konsert 17. juni.

Ett av Vejles verker, «Legacy in an Eggshell», er prissatt til 40 000 britiske pund. Det tilsvarer cirka 453 000 norske kroner, som selv i kunstverdenen er en stiv pris.

- Det er helt utrolig å bli invitert på messen. Det er stort å komme hit, så pengene betyr ikke mye for meg. Pengene går ikke bare til kunstneren, men også til gallerist og skatt, sier Vejle.

Men om kunsten koster mye penger, tar den vitterlig lang tid å lage, også.

- Folk spør meg ofte hvor lang tid jeg bruker på ett klipp, og svaret er at «Legacy in an Eggshell» tok syv måneder å klippe. Dessuten hadde dette vært umulig å få til, om jeg ikke hadde begynt å klippe som liten jentunge. Det er på en måte «slow art», sier hun om kunstformen psaligrafi, eller utklipping av bilder og ornamenter i papir.

LES MER HER: Vejle har laget papiraltertavlen til Sverresborg kirkesenter.

Beskjed til rikingene

Ikke bare er «Legacy in an Eggshell» en smule dyrt, verket har også en klar penge-tematikk.

- Verket handler om å ta valg som er til det beste for ettertiden. Det er veldig mange rike i verden, og det er rart de ikke tenker mer på hvordan de bruker makten og pengene de har. De bør gi verden en god «legacy», arv, og etterlate verden som et bedre sted, forteller Vejle.

- Er det noe du vil fortelle rikingene på kunstmessen her?

- Hehe, det kan du si, sier Vejle.

Fra gulvteppet til gullbelegg

Det andre verket trønderkunstneren stiller ut, er belagt med rent gull.

- Men «Twittering in the Royal Copenhagen tree» er ikke bare vakkert. Verkene mine kan betraktes umiddelbart, eller man kan tenke seg om og skimte flere dybder. Klippene rommer mange historier, sier hun.

Vejles egen historie som kunstner startet da hun jobbet i NRK i Trondheim. En NRK-kollega oppdaget at hun hadde lagt papirklippene under gulvteppet en dag han var på besøk.

- Jeg syslet med klippingen for meg selv, og hadde ikke noe sted å legge papirene. Under gulvteppet lå klippene trygt og flatt, sier hun.

LES MER HER: Gjemte kunsten under gulvteppet

Siden ballet det på seg. Separatutstillingen i 2008 førte videre til en rekke museer i Skandinavia. Det var på en utstilling ved nasjonalmuseet i Stockholm at den britiske kunsthandleren Adrian Sassoon tok kontakt med Vejle. Galleristen har ikke bare sørget for Masterpiece-messen, men også fremvising av verkene hennes på det verdensberømte Victoria & Albert-museet i London.

... og tilbake til Trondheim

Nå er hun også valgt ut som en av få til å være «taler» under kunstmessen. Å være taler innebærer å holde et kunstforedrag for alle som er til stede, det være seg publikum, kunstinnkjøpere og gallerister. Vejle føler seg beæret. Internasjonal kunstkarriere til tross, Vejle er sikker i sin sak: Hun skal tilbake til Trondheim.

- Jeg har barn og barnebarn i Norge, så jeg flytter tilbake før eller siden, forteller papirklipp-kunstneren.

Arv: Etterlat verden i god behold, er budskapet i Karen Bit Vejles kunstverk «Legacy in an Eggshell». Foto: London Craft Week
I aksjon: Karen Bit Vejle har klippet siden hun var liten. Foto: KIM NYGÅRD, Adresseavisen