Stein Vanebo ved Trondheim Concerts reagerer på Petter Myhr ved Olavsfestdagene sine uttalelser til Adresseavisen. Myhr hevder det er på tide at Trondheim Concerts tar flere sjanser.

- Det er så langt årets modigste uttalelse, og den er både devaluerende og definerende, sier Stein Vanebo om Petter Myhrs uttalelse.

Vanebo mener selv han tar sjanser.

- Mitt svar til det, er at jeg hører det kommer fra en festivalsjef i fast stilling med 17 millioner i offentlig støtte for å lage festival. Det Myhr vet, men ikke nevner, er at vi har null kroner i offentlig støtte. Ingen av oss som driver i Trondheim Concerts tar ut lønn for det, og vi satser på alle konserter i form av personlige garantier, og pantsetter husene våre. Er ikke det å ta sjanser, så vet ikke jeg. Vi har bare en dommer som gjør at vi kan forsette, og det er publikum. Om de ikke kommer, blir det ikke flere konserter fra oss, sier Vanebo.

- Kjønnsbalansen en annen i fjor

Videre korrigerer han Myhrs uttalelse om at Trondheim Concerts har holdt på i kort tid.

- Jeg startet med konsertvirksomhet i 1986, og Trondheim Concerts startet i 2006. Det er snakk om tidenes underdrivelse, sier han.

Vanebo poengterer at kjønnsbalansen på konsertene deres i fjor var en helt annen. Da sto Mark Knopfler på programmet som eneste mannlige soloartist, i følge med Highasakite og Röyksopp, Rita Eriksen med Åge Aleksandersen og Ian Hunter, Roxette, Sirens og Nigthwish. Alle konsertarrangementene hadde kvinner i front.

- Jeg synes det er spesielt med kritikk når kvinnebookingen var omvendt i fjor. Petter Myhr må komme seg på andre konserter enn sine egne og gjøre research, så ser han det selv. I fjor hadde vi flere jenter i front. Et par år før det arrangerte vi Kari Bremnes og Sivert Høyem i Borggården. Vi inviterte ikke Kari fordi hun er kvinne, men fordi hun er god, sier Vanebo.

- Kan ikke vente på kvinnene

Han forklarer videre at Trondheim Concerts lar andre faktorer enn kjønn avgjøre konsertarrangementenes fremtoning.

- Når vi arrangerer konserter har vi tre hovedoppgaver, og kjønn er uvesentlig. Den første oppgaven er at artisten skal få en fin opplevelse, den andre oppgaven er å skaffe artister som publikum liker og den tredje oppgaven er at arrangementet skal foregå profesjonelt, med logistikk og toaletter på plass, sier Vanebo.

Han mener at booking må rette seg etter artistenes egne reiseruter.

- Det fungerer ikke sånn at vi ringer Taylor Swift, og så kommer hun 2. juli. I år har det vært to datoer vi kan booke, og reiseruta hennes passer ikke. Hadde Dolly Parton vært i nærheten, hadde hun opptrådt dagen etter Van Morrison, forteller Vanebo.

Man kan ikke vente med å arrangere konserter til kvinnelige artister stikker innom, mener han.

- Skal vi si nei til Neil Young og Paul McCartney fordi de er menn, spør han.

Skal selv på Sundfør og Smith

Under Olavsfestdagene skal Susanne Sundfør spille. Hun takket selv nei til Spellemansprisen hun fikk for beste kvinnelige artist.

- Jeg tror dessuten ikke Susanne Sundfør og Patti Smith synes det er særlig stilig å være Myhrs kvinnelige alibi. Uttalelsen til Myhr devaluerer artistene også, sier Vanebo.

Han understreker at han er stor tilhenger av Pstereofestivalen og Olavsfestdagene, og selv forøker å legge arrangementene sine utenom festivaldatoene.

- Vi har ikke engang frivillige. Hadde vi plukka ut frivillige til Springsteen-konserten, hadde det gått ut over de andre festivalenes «frivilligkvoter». Det er allerede manko på frivillige gjennom sommeren, og vil ikke «ta fra festivalene de frivillige», så vi betaler heller idrettslag. Vi tar hele tiden hensyn til hva de fantastiske Olavfestsdagene gjør, sier han. Selv skal Vanebo både på Patti Smith- og Susanne Sundfør-konserten.

- Hele bransjen mannsdominert

Petter Myhr, direktør for Olavsfestdagene poengterer at Adresseavisen har kuttet et sitat i gårsdagens artikkel.

- Jeg har aldri hatt til hensikt å kritisere Trondheim Concerts for programmeringen. I samtalen med Adresseavisen uttrykte jeg tvert imot en forståelse for at det er få artister i verden som kan fylle arenaer på 10 000 og oppover, og blant dem er de færreste kvinner. Dessverre ble ikke dette gjengitt i avisen. Sånn som det kom ut, kan jeg forstå at Vanebo reagerer. Det beklager jeg, sier han.

Myhr forteller at han er glad for suksessen til Trondheim Concerts.

- Jeg heier på det de gjør. Men vi må ikke lukke øynene for at musikkbransjen er mannsdominert, ikke bare når det gjelder artister, men også arrangører. Derfor må vi alle, også Olavsfestdagene, være bevisste på dette når vi jakter på nye artister, sier han.

Han avviser Vanebos utspill om devaluering av artister.

-  Påstanden om at jeg devaluerer kvinnelige artister som Patti Smith faller på sin egen urimelighet. I Adressa siteres jeg nettopp på at vi er stolte av årets artister, ikke fordi de er kvinner, men fordi de er flotte artister. Jeg har dessuten i en rekke intervjuer sagt at Patti Smith er den ultimate artisten for Olavsfestdagene – på grunn av det hun gjør som kunstner og det hun står for. Det er ikke på grunn av sitt kjønn, sier han.