Produksjonsteamet Stargate skal varme opp før konserten med Coldplay. I den anledning spurte de det trondheimsbaserte firmaet om å lage et visuelt show som skal vises på skjermer under oppvarmingen.

- Det er ikke hver dag en trøndersk aktør får produsere film som skal vises foran 90 000 publikummere på én gang i legendariske Rose Bowl Arena, sier prosjektleder Anette Skjegstad i Headspin productions.

Høyt nivå

Hun synes det er stas å få en slik forespørsel.

- Stargate har et enormt nettverk og kunne sikkert spurt mange andre, forteller hun til adressa.no.

Selskapet har hatt god kontakt med Stargate siden oppstarten i Trondheim. Duoen er på samme alder som gründerne av Headspin, og har kjent hverandre en stund ifølge Skjegstad.

- De stikker ofte innom hvis de er i Trondheim. Da de var på besøk i vår fortalte de om oppvarmingsshowet de skulle ha for Coldplay, og ville vi skulle bidra med det visuelle, forteller hun.

Mikkel Eriksen i Stargate er full av lovord om det trønderske selskapet.

- Vi synes at de ligger på et veldig høyt nivå, både kreativt sett, med tanke på at de har en 'edge', og at det gjennomføres på en måte som ser veldig bra ut. Det blir nok ikke siste gang vi jobber med dem, sier han til adressa.no.

Katy Perry og Prince

Innslaget vil være en blanding av elementer fra musikkvideoer til hitrekkene Stargate skal spille, kombinert med film, grafikk og animasjon.

- Når de for eksempel spiller «Firework» av Katy Perry har vi innslag fra musikkvideoen som vi blander med animasjon av fyrverkeri i samspill med et lysshow. «Little Red Corvette» av Prince akkompagneres av en visualisering i klassisk 80-tallsstil, forteller Skjegstad.

Mikkel Eriksen forteller at de kommer til å spille et utvalg av de største og beste låtene sine.

- Vi syr dem sammen på en forhåpentligvis kul og interessant måte. Vi spiller noen nye versjoner, og har et par morsomme ting vi skal presentere.

Stargate fikk personlig forespørsel fra vokalist i Coldplay, Chris Martin, om å varme opp før konserten.

- De spurte om vi var interessert i å spille vår egen musikk, og det syntes vi hørtes kult ut, forteller Eriksen.

Stargate har produsert Coldplays siste album «A Head Full Of Dreams».

- Det var en veldig kul opplevelse å henge med dem et halvt års tid. De har et vanvittig talent, og er verdens hyggeligste folk å jobbe med. Det var veldig givende, sier Eriksen.

De tok så kontakt med Headspin for å få dem til å lage det visuelle uttrykket som skal vises på skjerm.

- Vi har jobbet med dem for en god stund siden og har fulgt med på dem lenge. De har blitt ledende innenfor sitt felt i regionen, og det er veldig gøy å bruke norske ressurser når de er like gode som andre internasjonale selskaper.

- Artig å jobbe med

Selv om Headspin tidligere har jobbet med store internasjonale merkevarer som Shell, har de aldri fått lignende forespørsler før.

- Det er artig å gjøre utypiske prosjekt innimellom.Vi tar utfordringen på strak arm, og har 'no fear' når det kommer til dette. Vi har tidligere jobbet mye med musikkvideoproduksjon, men dette er et oppdrag det ikke finnes så mange av, sier hun.

- Det at over 90 000 skal se dette på én kveld gjør det ekstra artig for oss å jobbe med.

Trondheimsselskapet begynte å jobbe med produksjonen rett før sommeren, og har arbeidet intenst de siste to ukene for å ferdigstille prosjektet.

- Vi har et team på seks personer som har jobbet fokusert med dette. I det siste har de jobbet dag og natt og lagt sjela si i arbeidet, forteller Skjegstad.

Edderkopp: Ole-Marius Lakselv i Headspin Productions animerer en edderkopp som skal være med i visualiseringen av showet. Foto: Headspin Productions