- Det er et slag flisgulv som er basert på en plantegning av en leilighet i Palestina. Sammen med studenter ved Kunstakademiet i Trondheim har han bygd opp dette kunstverket her, et verk som er basert på mange kilo krydder. Krydder handler om identitet, sier Åshild Adsen som er direktør ved Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim (NKIM). Verket er en del av Hannah Ryggen-triennalen som åpner torsdag.

Les også: Vil knekke trønderkoden

En rekke ulike krydder som blant annet ingefær, sumac og kanel og er benyttet i kunstverket, men ingenting er festet med lim. Alt vil virvle opp ved minste berøring.

Krydder- og plantefarger

- Krydderfargene korresponderer godt med Hannah Ryggens tepper og plantefargene som går igjen i hennes verk. Dette er et temporært verk som er laget kun for denne korte perioden utstillingen blir å se i Trondheim. Og det er det største verket han har laget noensinne. Et lignende, men mindre, ble stilt ut på Victoria & Albert (V&A) museum i London. Der ble verket nominert til den største prisen for islamskinspirert kunst, sier Adsen.

Les også: Dronningen åpner kunsthallen

Det som nå er en triennale startet som en lokal biennale arrangert av Ørland-Bjugn Kunstforening i 2013. NKIM ble etterhvert med som samarbeidspartnere fordi de ønsket å ha dette også i Trondheim. Tanken er å fokusere på ulike sider av Ryggens kunstnerskap hvert tredje år.

- Mange har fått med seg at Hannah Ryggens tepper er stilt ut i utlandet, men de færreste har sett hva som har vært stilt ut sammen med teppene. Men nå har folk mulighet til å se verk som har vært på andre internasjonale utstillinger med politisk kunst, sier Adsen og understreker betydningen av å vise hvordan Ryggen er i dialog med samtidens politiske kunstnere. Målet med årets triennale er å sette fokus på dagsaktuelle, politiske problemstillinger.

Politisk samtidskunst

- Med Hannah Ryggen som forbilde og hennes verk som bakteppe, trekker vi frem samtidskunstnere som jobber med tema knyttet til krig, konflikt og migrasjon. Der Hannah Ryggen dokumenterte personlige opplevelser av maktbruk og urettferdighet gjennom et langsomt og møysommelig håndverk, forholder dagens kunstnere seg til en verden der samtidsdokumentasjonen er umiddelbar. Hver enkelt kunstner bearbeider og poster sine inntrykk og uttrykk via sosiale medier i dag, sier Adsen og utdyper.

- Det er en stor begivenhet når museet stiller ut Mona Hatoums verk «Keffieh» i Trondheim, verket som kun finnes i tre eksemplarer. Ett er i samlingen til MOMA i New York og ett befinner seg i den franske nasjonale kunstsamling. I tillegg er ett i kunstnerens eie. Hatoum regnes som en av verdens fremste samtidskunstnere og verk fra henne er aldri før vist i Trondheim, sier direktøren og legger til at det er kunstnere i «premier league»-klassen som nå stiller verk ut sammen med Ryggens tepper. Utstillende kunstnere er Jakup Ferri, Tamara Grcic, Mona Hatoum, Sejla Kameric, Hassan Khan og Laurent Mareschal.

Les også: Dette trenger du å vite om opera

Keramikk i dialog

I tillegg til Hannah Ryggen-triennalen åpner utstillingen «Beretningen om en affære» med Heidi Bjørgans keramikk. Hun er en prisbelønnet keramiker og kuratur, opprinnelig fra Trondheim, men bor i Bergen. Keramikeren er en av få nordmenn som er innkjøpt av V&A i London.

- Utstillingen er et møte mellom keramikeren Heidi Bjørgans uttrykksfulle leirkunst og kunstindustrimuseets egen keramikksamling. Bjørgan er selv kurator for utstillingen, og det er hennes første utstilling i hjembyen, sier Adsen.

Hannah Ryggen-triennalen finner sted i Ørland og i Trondheim fra 22.9-20.11.

Heidi Bjørgans utstilling 24.9.-20.11.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.