Helt siden oppstarten i 1967 - 48 år siden har amerikanske Rolling Stone Magazine vært toneangivende hva rockmusikk, filmer og TV angår. Så stor har inflytelsen til dette magasinet vært at det hver eneste forside og oppslagssak setter dagsordenen innen vestlig populærkultur. Det har blitt laget en rekke dokumentarer om magasinet, filmen «Almost Famous» som handler utelukkende om magasinets innflytelse på 1970-tallet mottok fire Oscar-nominasjoner og tidligere redaktør David Fricke brukes ofte som kilde når det lages musikkdokumentarer.

Etter at de fleste store nettsteder som AV Club. Paste Magazine, IGN,  Pop Matters, Stereogum og andre har laget «tidenes beste» -lister av TV-serier de siste par årene så har nå Rolling Stone bestemt seg for å avslutte debatten en gang for alle. Så med mindre Time Magazine bestemmer seg for å oppdatere sin ti år gamle liste så vil følgende rangering bli stående som den definitive.

Les også: Se hva som er nytt på Netflix, HBO og Viaplay

Les også: Disse seriene kan du glede deg til i september

1. The Sopranos

Hvem kan glemme den siste scenen av den aller siste episoden av The Sopranos? Tony, Carmela, Meadow og A.J. sitter på en diner og er klar til å bestille lunch. Dåren til spisestedet åpnes av en eller flere ukjente personer, kamera går i sort og Journey's «Don't Stop Believing» spilles.

Så hva skjedde egentlig etter dette? Et spørsmål fansen har klødd seg i hodet over helt siden siste episode ble sent. Svaret får vi sannsynligvis aldri vite, men for en avslutning på en serie som innledet det som blir kalt «the new golden age of television». The Sopranos satte en ny og skyhøy standard for TV-serier her.

Rolling Stone skriver: «Med The Sopranos så knuste serieskaper David Chase alle regler for hvordan en laget TV-serier. I Tony Soprano så ble det skapt en av populærkulturens aller største anti-helter. The Sopranos sparket ned døren og åpnet den på vidt gap for serier som The Wire, Mad Men og Breaking Bad. Ingen av disse ville ha fått grønt lys har det ikke vært for The Sopranos.»

2. The Wire

Rolling Stone skriver: «Tidligere journalist David Simon siktet høyt med denne storslåtte fortellingen om doptrafikk i Baltimore. Serien skapte et helt univers av korrupte politikere, gateselgere og underbetalte politibetjenter. Hver sesong fortalte en ny historie igjen bare var en liten bit av den totale historien.»

The Wire var TV-serien som startet som en typisk politiserie, men som i løpet av sine fem sesonger vokste seg til en serie som mest av alt omhandlet byen Baltimore.

3. Breaking Bad

Breaking Bad er historien om hvordan skuespilleren Bryan Cranston, som tidligere var mest kjent for den koselige familefaren i Malcolm in the Middle og Elains tannlege i Seinfeld, forvandlet seg til den mest skremmende anti-helten av dem alle. Walter Whites alter ego, Heisenberg, skapte en internettkultur av memes, animerte Gif' er og sitater som hverken Sopranos eller The Wire var i nærheten av å få til. Breaking Bad var kult-fenomenet som vokste seg til å bli en av tidenes største «snakkiser».

Rolling Stone skriver: «Dess mer Walter transformerer seg til Heisenberg, dess dypere inn i den mørke siden av den amerikanske drømmen kommer vi.»

4. Mad Men

Rolling Stone skriver: «Det fantes ingenting på TV så forførende som Mad Men tidligere - og nå, flere år senere finnes det fortsatt ingenting som dette.»

En TV-serie om en reklamemann ( Don Draper) og et reklamefirma på 1960-tallet. Det kunne da umulig bli en suksess? Men det ble det altså. En TV-serie nesten fullstendig uten drama og action. En TV-serie fra en tid der kjønnsrollene var helt annerledes enn de er i dag. En tid da menn jobbet og kvinner var hjemme. En tid da det var helt OK å ta seg en whiskey ( eller fire) til lunchen på jobb. Hvor realistisk denne framstillingen av dette tiåret egentlig var er åpen for diskusjon, men aldri før ( eller senere) har en serie basert på tidskoloritt vært bedre gjennomført. Og hvem var egentlig Don Draper?

5. Seinfeld

TV-serien som handlet om «ingenting» ble et kulturelt fenomen som i dag er en del av vår felles populærkulturelle referanseramme. Begreper som «suppe-nazi», «nærsnakkere» og «boblegutt» dukker stadig opp på film, TV, litteratur og i nye TV-serier. Seinfeld fornyet humorspråket så til de grader at 90% av alle komiserier som har dukket opp siden står i dyp gjeld til Larry Davids situasjonskomedie.

Rolling Stone skriver: «Uansett hvor mange ganger du har sett en Seinfeld-episode så klarer du ikke å se bort når de vises på TV».

6. The Simpsons

7. Twilight Zone

8. Saturday Night Live

9. All in  the Family

10. The Daily Show with Jon Stewart

Hele listen med ser du HER