- Jeg reagerer når de begynner å snakke om tilblivelsen som «å bli smelt på tjukken av Gud». Det er så dårlig. Og det er utrolig at teatersjefen gir anledning til den type kunstnerisk frihet. Når det samtidig annonseres at dette er moro for «folk, fe og esel», kan man jo lure på om de ønsker seg firbeinte teatergjengere sier Bjørn Røe som skrev et innlegg til «Ordet fritt» i Adresseavisen om saken. Han er en hyppig teatergjenger og ser det meste av det som settes opp ved Trøndelag Teater. Derfor kaller han annonsen for et billig salgstriks som forsøker å lokke til seg folk som ellers ikke går på teater.

Manglende respekt

- De benytter et språk som prøver å nå ungdommen, men de når ikke de aller yngste med dette. For dem blir en slik formulering faktisk gammeldags. Men for meg handler det om respekt for religionen, sier Røe og understreker at det er ordbruken han reagerer på. Han går ofte i kirken og har fått støtte fra flere.

- Jeg kan ikke skjønne at den ordbruken har noe med teateret å gjøre, og jeg får absolutt ikke mer lyst til å se dette stykket nå, sier Røe.

Skuespiller ved Trøndelag Teater Mads Bones har sammen med Olve Løseth og Kyrre Havdal skrevet manus til «Juleevangeliet – the smash hit musikal».

Han synes det er synd at noen reagerer på annonseteksten og finner det vanskelig å kommentere en kritikk som omhandler annonsen og ikke selve stykket.

Klassisk satire

- Jeg får bare vende det andre kinnet til og det er selvsagt lov å ha delte meninger, også om en annonsetekst. Å si at noen er «smelt på tjukka av Gud» er en kåserende måte å si det på. Konfirmajsonsprestene jeg hadde i sin tid kunne ha sagt det sånn, sier Bones og legger til at han har stor respekt for at satire om tro og tvil kan oppfattes feil av mottaker.

- Vi har drevet omfattende research i forkant av skriveprosessen med denne forestillingen. Vi har blant annet lest hele Bibelen om igjen, og vært i kontakt med sentrale aktører i Den norske kirke for råd og veiledning. Juleevangeliet er jo blant de historiene som iscenesettes hyppigst, men da gjerne som juleavslutning i gymsaler og aulaer, der det er barn og musikklærere som tolker de bærende rollene, sier Bones som også har regien på forestillingen. De kommer til å tulle vel så mye med form, som med innhold, noe som gir slektskap til spelparodien «Slaget på Testiklestad»

- Det er over 30 år siden det ble forbudt å vise «Life of Brian» i Norge, Monty Python-filmen som ble beskyldt for å være blasfemisk. Og nå får vi kritikk lenge før folk har sett forestillingen. Det er litt overraskende, selv om tro alltid har vært gjenstand for debatt, sier Bones.

Kan skape reaksjoner

Teatersjef Kristian Seltun har mottatt fire henvendelser fra folk som reagerer på at Trøndelag Teater setter opp en forestilling med det de mener er harselering på evangeliets bekostning. Han har besvart henvendelsene med at teateret har et mangfoldig program som fra tid til annen kan skape reaksjoner hos enkelte.

- Når det skjer, beklager vi det, men vi endrer ikke vår kunstneriske kurs av den grunn. Vi lever i et tilnærmet sekulært samfunn. Det er ikke noe nytt at kunstnere og artister, både i satirisk og i rent underholdningsøyemed, driver gjøn med kirke og skrift, ikke minst vår egen religion, siden denne utgjør et velkjent kulturhistorisk bakteppe for de fleste av oss.

- Røe mener dette er en lettvint og arrogant forklaring?

- Det får stå for hans regning. Mads Bones, Olve Løseth og Kyrre Havdal har sin stil og har fått frihet til å bruke den. De drar ting langt ut, men det er en del av uttrykket og noe mange synes er morsomt, sier Seltun.

Forestillingen har premiere 18. november på Gamle Scene.

Bjørn Røe er en ivrig teatergjenger og mener Trøndelag Teater driver harselering med reliogionen. Foto: Kjell A. Olsen
Mads Bones ( t.v) og Olve Løseth (t.h) står sammen med Kyrre Havdal bak forestillingen «Juleevangeliet - the smash hit musical» som settes opp på Trøndelag Teater i november. Teateret har fått noen henvendelser fra folk som reagerer på det de mener er harselering med religion. Foto: Frank Lervik
Teatersjef Kristian Seltun kan forstå at noen reagerer på satire, men endrer ikke planene av den grunn. Foto: Morten Antonsen