«Hvem ser meg» handler om en liten jente, hennes mor med demens og koseuglen Huske. Animasjonsfilmen er laget i forbindelse med en større kampanje rettet mot barn i alderen 6 - 12 år, og forteller om hvordan det kan oppleves når en forelder forandrer seg på grunn av demens.

Trondheimsfirmaet Headspin Productions laget også de visuelle effektene til Stargates oppvarmingsshow før Coldplay-konsert i Los Angeles.

- Berører de svakeste

Informasjonsfilmen ble godt tatt imot under Cannes Corporate Media & TV Awards torsdag kveld, og ble belønnet med sølv i Medival Films og gull i Best Animation, Graphics & Special Effects.

– «Hvem ser meg» berører noen av de svakeste i samfunnet, barn som kanskje ikke kjenner igjen sin egen mor eller far. Om vi kan bidra til økt forståelse, er det klart det er ekstra godt å vinne, sier Øyvind Krag Ingul, daglig leder i Headspin Productions ifølge byråets blogg.

Demensplan 2015

Filmen er utviklet i samarbeid med kompetansetjenesten Aldring og helse og med midler fra Helsedirektoratet. Prosjektet er en del av Demensplan 2015, som vil skape oppmerksomhet rundt situasjonen til sårbare barn.

Headspin Communication har også tidligere vunnet priser i Cannes. I fjor ble det gull i kategorien internkommunikasjon, med filmen «Royal Blue» for Danske Bank. For to år siden ble det både førsteplass og sølv for informasjonsfilmen «The Norwegian Oil Adventure 2012» for oljeselskapet Det norske.