61-åringen fra London startet karriere som studioassistent i berømte Olympic Sound Studio på 60-tallet og ble senere hustekniker i Island Studio i hjembyen.

Her deltok han på klassiske innspillinger fra artister som Rolling Stones, Bob Marley, Led Zeppelin, David Bowie, Jimi Hendrix og Joe Cocker. Senere har han hatt fingre med i innspillinger fra blant andre John Martyn, Talk Talk, Dido samt norske Midnight Choir.

Ville historier

I 2011 ga Brown ut boka «Are We Still Rolling?: Studios, Drugs and Rock 'n' Roll – One Man's Journey Recording Classic Albums». Ei bok full av studiofaglige betraktninger, men like mye en frodig fortelling om det ville rock'n'roll-livet sett fra studio.

Brown deltar på to arrangement under Trondheim Calling fredag 3. februar: Én åpen seanse der han blir intervjuet av produsentkollega Gary Bronham, og én mesterklasse med 50 plasser i Øra Studio der han vil gå mer detaljert inn på produksjonsteknikker samt spille opptak fra sin mangfoldige karriere.

Kanskje får publikum høre historien om da Brown smeltet tapen til Bob Marleys «I Shot the Sheriff» da det falt aske fra den gigantiske jointen han røykte på – men berget det hele gjennom å spleise sammen ulike tagninger. Eller om da han spilte inn to album i isolasjon og stummende mørke med eksentrikerne i Talk Talk.

- Vanvittig erfaring

- Det er ekstra artig å få Phill Brown hit. Han har jobbet både som mikser, tekniker og produsent siden 60-tallet og har en vanvittig erfaring som spenner over mange sjangre og uttrykk. Mye av det han har gjort har tålt tidens tann og er blitt en essensiell del av musikkhistorien, sier Trondheim Callings festivalsjef Thomas Ryjord. Han forteller at Trondheim Calling, i samarbeid med Nord Universitet, har hatt en ambisjon om å få sterkere studiofaglige innslag i programmet.

- Å lykkes med produksjon og lydbilde er viktig for alle som driver med musikk, forklarer Ryjord.

Trondheim Calling slipper sitt konferanseprogram onsdag, se trondheimcalling.no for hele programmet.