Tekstilkunst er i vinden som aldri før, og denne uken åpnet utstillingen «Fiberfeber» som med et historisk overblikk viser hvordan dagens norske tekstilkunstnere hviler i en sterk tradisjon. Utstillingen markerer Trondheim som tekstilkunstens by, i front og i fart, ifølge museumsdirektøren.

Les også: Nå kan du se urbane utgaver av allværsjakka på utstilling

Les også: Dette gulvet er laget av krydder

Mange unge velger tekstil

- Mange unge kunstnere i dag ønsker seg tilbake til det å jobbe med et materiale. Det har vært en nysgjerrighet rundt digitale media og videokunst blant annet, men nå ser vi en dreining mot tekstil, keramikk og glass igjen, sier Adsen og legger til at norske tekstilkunstnere som Sidsel Paasche, Hannah Ryggen og Synnøve Anker Aurdal har fått en renessanse når det gjelder popularitet.

Det er tekstilkunstneren, forskeren og forfatteren Randi Nygaard Lium som har satt sammen utstillingen «Fiberfeber», en utstilling med verk fra museets egen samling fra 1600-tallet og frem til i dag.

- Det er jo så artig for jeg ante ikke at det var så mye fint her. Jeg har valgt hovedverk fra de ulike periodene og viser hovedtendensen i norsk tekstilkunst i dag, sier Lium, som også er aktuell med boken «Tekstilkunst i Norge».

- Vi har en rik tekstiltradisjon i Norge, noe Lium viser både med utstillingen og med boken. Tekstilkunsten gjorde et kjempesteg i det 20. århundre sammen med kvinnefrigjøringen. Plutselig tok kvinnene plass i kunstfeltet, og det er nok noe av årsaken til at vi ser så mange tekstilkunstnere i samtidskunstfeltet i dag. De får store oppdrag, blir innkjøpt og har stor anseelse, sier Adsen.

Får anerkjennelse over hele verden

Hun sikter til at det nå er store tekstilbaserte utstillinger og trienaller verden over. Museet måtte si nei til utlån av Hannah Ryggens verk til Taiwan og Kina i år fordi etterspørselen etter Hannah Ryggen er så stor. Museer står på venteliste for å få låne verk av Ryggen.

- Vi kan sammenligne det med at Rosenborg er i Champions League. Det er det nivået Hannah Ryggen er på i verdens kunstscene. Men vi har også så mange andre knallsterke tekstilkunstnere, noe som betyr at norske tekstilkunstnere i dag får stille ut på biennaler og triennaler, sier Adsen.

Les også : Dronningen åpner kunsthallen

Tekstilkunst treffer bredt

Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum låner ut Hannah Ryggen til Turner Contemporary i England i januar. Utstillingen heter « Entangled: Threads and making» og viser Ryggens verk sammen med internasjonale navn som Louise Bourgeois, Sonia Delaunay, Sheila Hicks og Mona Hatoum. Men den internasjonale interessen vies ikke bare til Hannah Ryggen. Til utstillingen på Turner Contemporary kommer også Ann Cathrin November Høibo, en av de unge, norske tekstilkunstnerne som nå markerer seg sterkt på den internasjonale kunstscenen.

- Den tekstile kunsten er fremtredende på biennaler som Venezia og Documenta. I 2012 vakte Hannah Ryggens arbeider enorm interesse nettopp på Documenta i Kassel. Teppene utlånt fra museet i Trondheim traff den internasjonale kunstscenen med en smell, sier Adsen.

-Tekstilkunsten har endelig fått sin plass i samtidsfeltet og har blitt anerkjent på linje med andre kunstuttrykk. Ikke som en kvinnesyssel, men som en selvstendig uttrykksform, supplerer Lium.

Tekstilkunst på utstilling: Utstillingen «Fiberfeber» åpnet ved Kunstindustrimuseet torsdag og viser verk fra 1600-tallet og frem til i dag. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Ny utstilling ved Kunstindustrimuseet: «Fiberfeber» er en ny tekstilutstilling med verk fra 1600-tallet og frem til i dag. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
«Mors tårer»: Verket «mors tårer» laget av gamle hofteholdere stilles nå ut ved Kunstindustrimuseet i forbindelse med ustillingen «Fiberfeber». Foto: jens petter søraa, Adresseavisen