- Monteverdis Orfeo regnes ikke bare som den første opera. Det er også et av de aller største og mest spektakulære verkene fra barokken. Fremføringen i Vår Frue kirke blir som å oppleve opera på en av de store scenene ute i Europa, sier festivalsjef Martin Wåhlberg.

Barokkfest med opera i steinhuggerverkstedet

Dramatisk kjærlighet

Myten om Orfeus og hans Eurydike er den ultimate kjærlighetshistorien. Når hun blir bitt av en slange og han mister henne, bruker han musikkens kraft for å nå henne igjen. Hans sang fortroller både ville dyr og guder, og slik klarer han å nå Eurydike i dødsriket.

Monteverdis Orfeo handler om nettopp musikkens makt.

- Det hører vi tydelig. Musikken er revolusjonerende og fargerik, sier Wåhlberg og trekker særlig fram lydbildet fra dødsriket.

«Fant opp» homoseksualitet

Like før Orfeus og Eurydike når jorden igjen, mister han henne på nytt. I skuffelsen vender Orfeus ryggen til alle kvinner, og tar bare unge menn som elskere. Ifølge poeten Fanokles' (ca. 200 f.Kr.) verk «Kjærlighetshistorier eller vakre ynglinger» skal Orfeus ha oppfunnet homoseksualiteten.

Gammel sex-doktor

Kjærlighet, homoseksualitet og erotikk er en rød tråd på årets Barokkfest.

- Ikke bare erotikk, nei. Her skal vi også se på stillinger og kunsten å bli en god elsker, humrer festivalsjefen.

Kona Thea Selliaas Thorsen har oversatt elskovsverket «Kunsten å elske», skrevet av den romerske dikteren Ovid, som levde nesten på samme tid som Jesus. Verket kommer i tre bøker, to til mannen og én til kvinnen. Fordi kvinner har lettere for det, ifølge Thorsen.

Deler av det samme verket ble oversatt av Adresseavisen-redaktør og forfatteren Conrad Niolay Schwach, allerede på 1700 -tallet. Nå skal verket under lupen igjen, som tema under Barokkfest.

Stor interesse

Barokkfest startet for fem år siden og har siden oppstarten utviklet seg til å bli den mest betydningsulle festivalen i sin sjanger.

- Vi opplever stor interesse og entusiasme, og billettsalget går veldig bra allerede, sier festivalsjef Martin Wåhlberg.