- Jeg føler mer friere når jeg skriver for barn og ungdom. De har ofte et mer åpent sinn enn voksne, sier dramatiker Kristofer Grønskag.

Akkurat nå spilles stykket hans «Å telle til null» av 29 ungdomsteaterlag rundt om i Norge, noe som gjør stykket til landets mest spilte.

Stykket, som er skrevet for teaterfestivalen «Den unge scenen», handler om ungdom som ønsker å bli sett. Det har høstet strålende kritikk i Klassekampen, der Grønskag roses for sin «eksepsjonelt gode tekst».

Oversatt til ungarsk

Grønskag har skrevet i underkant av 20 teaterstykker, både for barn og voksne, der «Kinder K», «Den elskede» og «Å telle til null» er blant de mest kjente.

- «Å telle til null» er som en bombe. Stykket starter på scenen ti, og teller nedover til scene null.

Han forteller at «Å telle til null» er allerede oversatt til engelsk, tysk, ungarsk og samisk.

- Om jeg ser versjoner av stykket, der jeg ikke forstår språket, er jeg nødt til å lytte etter rytmen og musikaliteten.

Grønskag og Roy Andersson

Frøyværingen lever av å skrive teater, men han hadde egentlig ikke planer om å bli tekstforfatter.

- Jeg skulle egentlig bli trommeslager, men skjebnen ville det annerledes. Derfor havnet jeg på drama og teater ved NTNU.

I studietiden skrev Grønskag forestillinger for UKA, og etter endt utdanning fikk han et skrivestipend.

- Jeg er inspirert av den svenske filmskaperen Roy Andersson. Hans tafatte karakterer, og merkelige humor er bare helt fantastisk.

Teatrene favner for bredt

Grønskag mener at mange av de store teatrene fortsatt har en jobb å gjøre når det kommer til barneteater.

- Teatrene satser kanskje vel mye på brede familieforestillinger. Det kan ofte virke som om de lager barneteater for voksne. At disse forestillingene er en viktig inntektskilde for teatrene er det vel heller liten tvil om.

Han mener likevel at teatertilbudet til barn og ungdom har tatt seg opp betraktelig de siste årene.

- Det har kommet på plass flere nye friteatergrupper som lager forestillinger for barn.