Heddapris til Hildegunn Eggen

Veteranen fra Trøndelag Teater gjorde årets beste birolle i «Brødrene Karamasov».

Hildegunn Eggen mottar Heddaprisen for beste kvinnelige medspiller som Fjodor Karamaso i «Brødrene Karamasov» på Trøndelag Teater. Foto: Screenshot. Livestream

Saken oppdateres.

Dette sa Hildegunn Eggen i sin takketale fra scenen etter overrekkelsen:

- Du verden, for en ære. For Trøndelag teater, for brødrene og for meg selv. Han Fjodor Karamasov har kanskje ikke stått mitt hjerte nærmest som rollefigur. En maktsyk person som lever for andres svakhet. Men jeg må innrømme at jeg ble litt glad i ham til slutt.

- Selv det nedrigste menneske kan vokse til verdighet, sa Dostojevskij. I dag har både Fjodor og jeg fått verdighet, sa Hildegunn Eggen i takketalen sin.

- Tusen takk, og aller mest takk til mine medspillere i Brødrene Karamasov, tusen takk også til alle jeg har glemt. Jeg er overveldet, avsluttet hun.

Hildegunn Eggens tolkning av rollen som Fjodor Karamasov i «Brødrene Karamasov» var den beste birolleprestasjonen på norske teaterscener i fjor, mener Heddapris-juryen.

Jyuryens begrunnelse

I juryens begrunnelse heter det, blant annet:

 

«Årets kvinnelige medspiller har gjennom en årrekke vist seg som en glimrende medspiller. Hun har et sterkt nærvær på scenen. I dette stykket har hun lagt det fiminine til side, og med et gjennomført maskulint grep og de store detaljene briljerer hun.»

Fremhevet i stykket

«Hildegunn Eggen gjør alltid noe spesielt med sine rollefigurer», mente vår anmelder, som ellers var lunken til forestillingen som hadde premiere i mars 2016. Aftenpostens anmelder var mer positiv, og beskrev forestillingen som «teatersodd av beste merke».

Pris til Maurstad

Toralv Maurstad mottok prisen for beste mannlige skuespiller/medspiller, for rollen som John i «Overføring», av Tyra Tønnessen etter Marit Råbu. Regi Tyra Tønnessen, Det Norske Teatret i samarbeid med Nationaltheatret.

I juryens begrunnelse heter det blant annet: Når skuespillerens oppgave er å tolke én av flere likeverdige roller i en oppsetning, kreves ekstra sterk konsentrasjon om de få minuttene skikkelsen er i fokus. Da kan erfaring være den beste plattform, hvis den utnyttes riktig. Her velger den mest erfarne av alle å legge mange tiårs rutine til side, skrelle av pondus og glans og ære.


- Tusen takk, det er egentlig et lite eventyr at jeg står her nå. Det er en del av sykdommen som jeg hadde.  Hun har pisket meg til og piller hun har gitt meg. Jeg er full av takknemlighet over at eg står her. Jeg vil takke Beate, min kone. Jeg vet ikke hvor mange treningstimer hun har pisket meg til, eller hvor mange piller og kjærlighet hun har gitt meg, sa en rørt Maurstad fra scenen.

- Jeg fikk tilbud om å være med i en forestilling, da jeg var på sykehuset. Jeg var litt nervøs, visste ikke om jeg kunne lære utenat, eller kunne gå. Men nå står jeg her, og jeg vil takke Tyra Tønnessen, som ville ha meg og var instruktør for stykket. Hun hadde også skrevet stykket, sa Toralv Maurstad, blant annet.

LES OGSÅ: Tre Hedda-nominasjoner til Trøndelag

LES OGSÅ: Denne forestillingen førte til millionsmell for teatret

Trond-Ove Skrødal ble nominert til Hedda-pris for beste mannlige skuespiller i rollen som George i «Hvem er redd for Virginia Woolf».

Beste mannlige skuespiller

Her var det Jan Sælid som vant prisen for sin rolle som Kong Bérenger i «Kongen dør», av Eugéne Ionesco. Regi Stein Winge, Nationaltheatret.

Juryen sier blant annet:

- Når alt klaffer kan en skuespiller gi inntrykk av at rollen er som skapt for nettopp ham.

Prisen for beste mannlige skuespiller gikk til Jan Sælid for rollen som Kong Bérenger i «Kongen dør» ved Nationaltheatret. Foto: Nationaltheatret

 

- Jeg synes ikke teater er en konkurranse, men det er stas å vinne prisen.

Jeg takker først og fremst Stein Winge og ensemblet mitt. Og datteren min, en tenåring som er med meg her i kveld og som er mitt skjold, sa skuespiller Jan Sælid da han mottok prisen.

Også en annen trønder var nominert, Line Heie Hallem fra Verdal, for beste kvinnelige skuespiller for hovedrollen i «Rekyl» på Teater Innlandet på Hamar, i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner.

Beste kvinnelige skuespiller

Nina Ellen Ødegård er kåret til årets beste skuespiller for tittelrollen i «Orlando», av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, Regi Sigrid Strøm Reibo - Rogaland Teater.

Juryens begrunnelse:

Årets vinner besitter en stor spennvidde som skuespiller. Hun beveger seg lett og elegant mellom teatrets sjangre og veksler uanstrengt mellom satire, lidenskap og alvor.

Nina Ellen Ødegård ble kåret til årets beste kvinnelige skuespiller for sin tittelrollen i «Orlando». Foto: Rogaland Teater

 

Sømløst lar hun rollen gli mellom følsom poesi og kjønnslige drifter, enten hun ikler seg en mannlig eller kvinnelig skikkelse. I en forestilling som tar for seg livets helt essensielle spørsmål gjennom flere århundrer, er årets vinner strålende tilstede med et undrende, i blant skarpt og ofte komisk uttrykk som imponerer.

Ærespris til Sundquist

Prisvinneren har vært og er et forbilde for skuespillere som leter etter sitt fotfeste på scenen.

Bjørn Sundquist er tildelt Heddas ærespris 2017. Foto: Heddaprisen

 

Øvrige Hedda-priser:

Beste regi: Årets regipris går til Sigrid Strøm Reibo for «Orlando» og «Som dere vil». Av Sigrid Strøm Reibo og Njål Helge Mjøs etter Virginia Woolf, Rogaland Teater. Av William Shakespeare, Nationaltheatret.

Beste barneforestilling: Årets Heddapris for beste barneforestilling går til «Brune» av Teater Joker i samarbeid med Akershus Teater. Av Niels Peter Underland og ensemblet etter Håkon Øverås. Regi Niels Peter Underland, Teater Joker i samarbeid med Akershus Teater.

Beste forestilling for ungdom: Heddaprisen for beste forestilling for ungdom går til NIE for «We come from far, far away». Av NIE (New International Encounter). Regi Alex Byrne og Kjell Moberg, NIE.

Beste scenografi/kostymedesign: Vinneren er Robert Wilson for scenografien til «Edda», Det Norske Teatret. Konsept Robert Wilson, med tekster av Jon Fosse etter «Den eldre Edda». Regi Robert Wilson, Det Norske Teatret.

Beste audiovisuell design: Prisen for beste audiovisuelle design går til Ove Alexander Jamt Dahl, Morten Halle, Christine Lohre og Olav Nordhagen for videodesign, lyddesign, scenografi og lysdesign i forestillingen «Rekyl». Av George Brant. Regi Franzisca Aarflot, Teater Innlandet i samarbeid med Nordland Teater og Franzisca Aarflot Produksjoner.

Beste scenetekst: Går i år til Arne Lygre for «La deg være». Regi Johannes Holmen Dahl, Nationaltheatret.

Særlig kunstnerisk innsats: Går i år til samlet skespillerensemble i Robert Wilsons «Edda», Det Norske Teatret. Konsept av Robert Wilson, med tekster av Jon Fosse etter «Den eldre Edda» Regi Robert Wilson, Det Norske Teatret.

Juryen har i år bestått av Lillian Bikset, Borghild Maaland, Martin Nordvik, Ragnhild Tronstad, Liv Riiser, Torill Braaten og Vidar Sandem.

Gikk du glipp av disse?