- Da Skam første gang ble lansert i september 2015, var bruken relativt liten. Men etter hvert som flere og flere ble kjent med serien økte også brukstallene. I opptakten til og under sesong 2 så vi at mange som ikke hadde fulgt serien fra start begynte å «binge» serien på NRK TV, forteller Håkon Lund Sørensen i NRK Analyse.

Parallelt med dette erfarte NRK at mange som til da var blitt godt kjent med serien, i større grad begynte å følge serien via nettsiden skam.p3.no. For store deler av publikum ble sanntidspubliseringen altså en stadig viktigere del av Skam-opplevelsen.

- Skam har vært en viktig serie for et ungt, norsk publikum. Etter hvert sprengte serien alle rammer for alder, nasjonalitet og forbruksmønster. Serien har truffet bredt og den har truffet dypt. Vi er overveldet over reaksjonene fra publikum, og da særlig fra de unge som har vært med på å prege serien fra researchfasen til et utrolig aktivt kommentarfelt og som nå sørger for at Skam lever videre i fangrupper verden over. Tusen takk til målgruppa og til fansen – uten dere hadde det ikke vært noe Skam, sier Håkon Moslet, redaksjonssjef i P3.

Stort i Norge og i verden

En kjennskapstest NRK utførte etter sesong 2 viste at hele 98 prosent av alle 15-19-åringer i Norge kjente til Skam. Sommeren 2016 ble Skam for alvor oppdaget i utlandet. Først i Danmark og Sverige, før serien spredte seg ut i hele verden.

I 2017 har serien som kjent vært blokkert for brukere utenfor Norge, mens publikum i Norden etter hvert igjen kunne se klippene som ble tilgjengelige på skam.p3.no. Det har naturlig nok gitt lavere målt konsum.

- Vi ser at Skam har beholdt den sterke posisjonen i Norge, og at engasjementet i verden er kjempestort tross i hele verden fordi folk har funnet andre måter å se klippene på, sier Lund Sørensen.

- Vi ser at Skam har beholdt den sterke posisjonen i Norge, og at engasjementet i verden er kjempestort i hele verden tross blokkeringen, fordi folk har funnet andre måter å se klippene på, sier Lund Sørensen.

Rekord siste uke i sesong 4

I løpet av forrige uke var hele 1.158.000 unike brukere innom Skam.p3.no. Kun to uker i SKAM-historien har hatt høyere brukstall. Det var "O Helga natt"-uka før jul i fjor, og første uka i sesong 4. Ser vi kun på bruken via mobil var det 708.000 unike brukere innom i forrige uke. Dette er rekord for serien.

I tillegg har 127 000 allerede sett siste episode på NRK TV og 92.000 har sett serien på NRK3.

- I sum er Skam helt enestående bruks- og seertallmessig. Skam representerer en ny og moderne form for TV-titting der både «å binge» og se i sanntid er viktige faktorer for bruken. Samtidig er det vel trygt å si at det er den største suksessen blant unge, fordi «alle» i de yngre målgruppene kjenner til Skam, sier Håkon Lund Sørensen.