I mars 2017 inviterte Trondheim kommune og Statens vegvesen til åpen plan- og designkonkurranse om Kjøpmannsgata. Byplanlegger Mari Folven forteller at det har kommet inn mange interessante forslag i konkurransen.
- For eksempel har noen tenkt seg øyer ute i grøntområdet. Andre har sett for seg bilheis fra øvre gateplan til parkeringshuset (Ola Brun, journ. anm) nede i vollen. At bilene ikke kjører ned gata for å komme ned i parkeringshuset, men at de tar heisen ned. Det er en spennende tanke, sier Folven.
Her kan du lese hva kunstnerduoen Hertling & Andreassen mener om designkonkurransen
Fiskehall og havnebad
Onsdag 28. juni åpnet en utstilling i første etasje i Olavskvartalet hvor man kan se de 27 bidragene som er sendt inn.
Området som skal utformes innebærer hele strekket Kjøpmannsgata, med gateløp, vollen og allmenningene, og strekker seg fra plassen sør for Gamle Bybro til Krigsseilerplassen i nord.
- Noen har foreslått fiskehall på Krigsseilerplassen, og andre et havnebad. Det er veldig mange morsomme, små ideer som er kommet inn, akkurat som vi håpet på, forteller Folven.
Se hvordan Kjøpmannsgata så ut i 1910 versus 2016
- Dette er et spennende område
Folven håper at utstillingen skal få flere i byen til å oppdage og bli engasjert i Kjøpmannsgata.
- Det er jo så sentralt, og kort vei til Torvet, Solsiden og Bakklandet. Vi vil få folk til å innse at dette er et område som er veldig spennende, forteller hun.
Er det et dødt område i dag?
- Det er i alle fall deler av området som er litt lite egnet for gående og syklende. Det kan oppleves som vanskelig å gå ned dit, og at du må ha et mål for å oppholde deg der.
Hun håper at folk vil reise til området uten å nødvendigvis ha et ærend der, men fordi det er attraktivt i seg selv.
- Nå er det litt sånn at du nesten må ha en grunn for å gå ned dit, og det er et litt brokete bilde med biler, varetransport og selvtråkka stier på vollen, forteller Folven.
Inviterer internasjonale arkitekter til å gi denne gata et ansiktsløft
Flytting av bru kan gi nytt liv
Hun tror at flytting av Brattørbrua vil føre til at Kirgsseilerplassen får ny relevans. Planen er å flytte brua 25 meter mot Solsiden, og at den skal fungere som gang- og sykkelbru.
- Broen vil endre situasjonen i området. I dag faller mye av Krigsseilerplassen på siden av bevegelsesmønsteret til folk, men med flytting av brua vil det lages en ny ankomst til området og det vil føre til at området får ny relevans. Den nye bruplasseringen vil være med på å knytte byen enda bedre sammen. Derfor ønsker vi å få innspill også til denne plassen, sier Folven.
Boliger i bryggene?
I oppgaveteksten ytres det også at «blant annet vil muligheten for boliger i bryggene være en viktig utredning», noe som er krevende arbeid. Susanne Saue, som også er byplanlegger ved byplankontoret, forteller at spørsmålet om boliger i bryggerekken må utredes i forbindelse med reguleringsplanen.
- Selv om boligspørsmålet ikke er tema for denne konkurransen, som bare tar for seg uteområdene, er det likevel viktig at deltakerne er informert om at boliger i bryggerekken er et mulig scenario for fremtiden. Det krever blant annet konsekvensutredning og kulturminnesøk. Det er mye utsjekking av konsekvenser for både bryggene og folkene som skal bo der. Man må se på hva som er viktig å bevare for all tid, og hva som har nok romslighet til at man faktisk kan omregulere til boliger, forteller Saue.
Hun forklarer videre at det er flere utfordringer ved å bygge boliger i bryggehusene, spesielt med tanke på god bokvalitet.
- Ta for for eksempel lys og lyd. Det er vanskelig å lydisolere disse gamle bryggene uten å ødelegge dem. I tillegg er lysforholdene i flere av bryggene dårlige for boliger.
Offentliggjøring av vinneren vil skje på Clarion hotell Brattøra 28. september klokken 15.30 i forbindelse med Trekonferansen «Wood-based zero cities».