Graver i dine barns musikkvaner

Generasjon Z vil bli verdens viktigste konsumentgruppe for musikkindustrien om noen år.

Illustrasjon: JanO

Saken oppdateres.

Aldersgruppen 13-17 år ble spurt hvordan de lytter til musikk. Halvparten av svarene eksisterte ikke engang da de ble født.

MusicWatch er et analyse -og  statistikkbyrå som har spesialisert seg på markedsanalyse og statistikk for underholdningsindustrien. En ny studie der tenåringer i aldersgruppen 13-17 ble spurt følgende spørsmål:

Hvordan lytter du til musikk?

avslørte alt annet enn et enkelt svar.

LES OGSÅ: YouTube har blitt ny

Stor makt som konsumentgruppe

Poenget med denne undersøkelsen var langt enklere. Nemlig fordi denne generasjonen vil om noen år bli verdens største og viktigste konsumentgruppe i verden. Og for musikk -og underholdningsindustrien kan dette omsettes til klingende mynt ( eller kanskje bitcoins, med tanke på hvor kjapt den økonomisk virkeligheten forandres?).

 

Så hvordan lytter dagens tenåringer til musikk? Svarene som MusicWatch mottok var både motstridende og kompliserte. Men flesteparten av de spurte foretrakk kanaler som ikke engang eksisterte da de ble født. Altså nye distribusjonsformer som streaming, digitale nedlastinger og musikk via sosiale media ( facebook, YouTube etc.).

Nesten halvparten av all musikk streames

Men ikke utelukkende digitale kanaler. For spørreundersøkelsen avslørte også at «gamle» måter å lytte til musikk på som vinyl, radio og CD utgjorde en ikke uvesentlig prosentandel av måten generasjon Z lyttet til musikk på.

Nettstedet Digital Music News, som har tatt for seg analysen,  skriver i dag at streaming sto for 41 prosent av lyttingen, men at hele 13 forskjellige måter å høre musikk på utgjorde totalen av alle svarene.

Undersøkelsen konkluderte med at tenåringene i aldersgruppen 13-17 ikke brydde seg så mye om hvordan de fikk tilgang på musikk så lenge det var praktisk og lett tilgjengelig.

FM / AM -radio på vei ut

Kun fire av de 13 måtene å lytte til musikk på var tilgjengelig før milleniumsskiftet.

Disse er:

CD (3%)

Vinyl (1%)

Radio (13%)

Musikk via TV (2%)

Når det gjelder radiolytting så var denne prosentandelen størst, men radio var også det formatet som hadde mistet flest lyttere fra generasjon Z i løpet av kortest tid. Rapporten fra MusicWatch støttet seg til en annen rapport fra Musonomics så spår at tradisjonell radio ( altså FM / AM) vil være død om ti år. Dette fordi digital radio ( DAB + for Norges del) og podcasts vil ta over.

Det er også verdt å merke seg at generasjon Z forholder seg mer til enkeltlåter enn album. Noe som utvilsomt har noe med at fysiske media ikke lenger er enerådende.

Gikk du glipp av disse?