Vil vise Norges skjønnhet og råskap

Filmen deres om Norge er sett av 20 millioner og vunnet internasjonale priser. Nå skal Grim Berge og Sven-Erik Knoff vise fram Trondheim.

Filmer Norge: - Til dette prosjektet har vi lagt bort fornuften, og tar for oss hver krik og krok av landet. Det blir Norge rundt på 80 dager, sier Grim Berge (t.v.) og Sven-Erik Knoff om filmen «Discover Norway».Foto: jens pettter søraa

Saken oppdateres.

- Jo flere steder vi besøker, jo større lidenskap får vi for landet vårt. Det er så mye skjønnhet og råskap, og historiene du får fra menneskene du møter, gjør det til en dypere og dypere oppdagelse. Det er virkelig fantastisk, sier fotograf Grim Berge.

Sammen med kollega Sven-Erik Knoff er han i disse dager i Trondheim for å gjøre opptak til sin nye film «Discover Norway». Dermed håper de å følge opp suksessen fra sin «Iconic Norway», en film med spektakulære norgesmotiv som er sett av 20 millioner på sosiale medier, er nominert til flere internasjonale priser og høstet mye skryt.

LES OGSÅ: Spektakulær norgesfilm vinner pris i Cannes

Norge rundt på 80 dager

- Sist var vi realistiske og valgte et utsnitt. Til dette prosjektet har vi lagt bort fornuften, og tar for oss hver krik og krok av landet. Det blir Norge rundt på 80 dager, sier Knoff, som også jobber i Trondheim til daglig.

I Trøndelag besøker de Trondheim, Oppdal, Røros, kysten med Hitra og Frøya, Fosen, Inderøy, Innherred og Stiklestad – blant annet. Knoff og Berge forteller at «Discover Norway» i større grad ønsker å se Norge gjennom menneskers opplevelser, framfor å vise tomme landskap. Men det blir spektakulær natur denne gangen også, filmet på ambisiøst vis med mye bruk av droner. De har allerede 60 terabyte opptak, og målet er å ende opp med en hovedfilm på nærmere halvannen time.

NIDAROSDOMEN: Nidarosdomen er et av motivene i filmen Iconic Norway.

 

- Ikke reklamefilm

Filmene deres blir brukt av blant andre Visit Norway og Trøndelag reiseliv. Men de vil ha seg frabedt at det de gjør kalles reklamefilm. De kunstneriske ambisjonene kommer først.

- Filmene er ikke laget som kommersielle prosjekt, først og fremst er det en ektefølt hyllest til mangfoldet i landet vårt. Vi sier som Walt Disney: «we don't make movies to make money, we make money to make more movies», sier Grim Berge. Duoen forteller at prosessen rundt filmene deres er omvendt av det som er vanlig.

- Vi tar alltid initiativ til våre prosjekt selv i stedet for å lage ting på bestilling. Så legger vi fram planene våre, og får med oss støttespillere underveis, forklarer de.

Fra Slogen til Zagreb

Jobben deres byr på flere naturopplevelser på kort tid enn de fleste får i løpet av et liv. Torsdag traff de på moskus på Dovre. Nylig gikk de Romsdalseggen, spektakulær selv i tåke og regn. Berge skulle filme fra Slogen i Sunnmørsalpene dagen før de skulle motta pris under Zagreb Tourfilm Festival.

- Først gikk jeg opp, med 18 kilo utstyr. Vel oppe møter jeg en vegg av tåke og regn. Jeg måtte vente til tåka lettet for å få opptak, så det var mørkt da jeg gikk ned. Så var det rett i bilen, og jeg rakk to timer søvn før flyet til Zagreb gikk. Da vi landet var det rett i intervju – det var surrealistisk å tenke på at jeg hadde stått på toppen av Slogen bare noen timer tidligere, ler han.

Neste uke drar de til Frankrike og Cannes Corporate Media & TV Awards 2017, der de vinner to priser – blant annet for «best camera». I fjor vant «David Attenborough's Light on Earth»

- Vi bruker å si at Attenborough havner i godt selskap, ler de.

Egen trøndersk versjon

Den store filmen på rundt halvannen times spilletid, kommer etter planen i januar 2018. Det blir også en kortere nettversjon. Opptakene varer fram til 15. oktober, etter det vil det komme jevnlige klipp på Facebook-siden.

Selv om «Discover Norway» blir en film om og fra hele landet, kommer de til å lage en kortere trøndelagsversjon.

- Det er blitt en slags tradisjon, som begynte da vi jobbet sammen for første gang på «Winter in Trondheim». Vi laget også «Magic in Trondheim», som var opptak fra «Iconic»-prosessen. Hva den skal inneholde denne gangen er konfidensielt ennå, men den blir actionfylt. Mye bevegelse og høy wow-faktor. Jeg tror kjeven vil falle ned hos mange under avslutningen, smiler Berge lurt.

Bygger stor database

Teamet jobber ikke bare i Norge, men er i ferd med å bygge opp en bank med bilder og filmer fra hele verden, der de selv sitter på alle rettigheter.

- Det er en omfattende database vi kommer til å publisere etter hvert, til bruk for alle som måtte ha behov. Vi skal bli den aller største private film- og fotobanken i verden, i alle fall der vi som fotografer sitter på alle rettigheter selv, sier de.

Vil inspirere til å oppleve Norge

Responsen på filmene tyder på at de treffer et behov hos folk for å oppleve mer av sitt eget land.

- Ønsket er å formidle hva som finnes her. Trigge at andre får lyst til å oppleve mer av Norge, vi håper vi kan inspirere folk til reise rundt til steder de aldri har vært før, sier Knoff, mens Berge legger til at ingen ting gjør ham lykkeligere enn å gå i fjellet.

- Det er mye slit og smerte, men ingen ting slår følelsen av å endelig stå på toppen.

Møte med Moskus: Tidligere denne uka tok Grim Berge dette bildet av moskus på Dovre. Materialet skal brukes i «Discover Norway», en film som skal vise mangfoldet av norsk natur gjennom menneskets opplevelser.
            (Foto: Grim Berge/Natural Light Earth)

Møte med Moskus: Tidligere denne uka tok Grim Berge dette bildet av moskus på Dovre. Materialet skal brukes i «Discover Norway», en film som skal vise mangfoldet av norsk natur gjennom menneskets opplevelser.Foto: Grim Berge/Natural Light Earth

Rolig dag:  Fotografering og filming på Gamle Bybro er en relativt sett rolig dag for Grim Berge (t.v.) og Sven-Erik Knoff. Filmprosjektene deres tar dem ofte bokstavelig talt til større høyder. 
            (Foto: jens pettter søraa)

Rolig dag: Fotografering og filming på Gamle Bybro er en relativt sett rolig dag for Grim Berge (t.v.) og Sven-Erik Knoff. Filmprosjektene deres tar dem ofte bokstavelig talt til større høyder. Foto: jens pettter søraa

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?