Trøndelagsutstillingen åpner lørdag 23.spetember med verk av 32 kunstnere, deriblant Julie Ebbing fra Bangsund i Namsos. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Julie Ebbing er representert med en vegginstallasjon bestående av tresnitt og tegninger på Trøndelagsutstillingen som åpner lørdag. Foto: jens petter søraa

Hun er fra Bangsund i Namsos, har master i kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo, og bor og arbeider i Trondheim. Nylig ble hun tildelt The Kjell Nupen memorial Grant som er et stipend på 50.000 kroner, i tillegg til et studieopphold ved verkstedet Universal Limited Art Editions i New York. På Trøndelagsutstillingen som åpnet lørdag er hun representert med en vegginstallasjon bestående av tresnitt og tegninger.

Portretterer menn

- Jeg har portrettert kjente norske kunstnere som Håkon Bleken, Edvard Munch, Sverre Bjertnæs og Bjarne Melgaard, blant andre. Alle er menn, og det handler om maktforhold og om hvem som er synlige i kulturverden, om hvem som tar plass og hvorfor det er sånn, sier Ebbing og tilføyer at det i kunsten som regel har vært slik at kvinnen er objektet og at mannen er den som ser. Her har hun forsøkt å gjøre et rollebytte for å synliggjøre makt og strukturer i samfunnet..

Trøndelagsutstillingen åpner lørdag 23.spetember med verk av 32 kunstnere, deriblant Julie Ebbing fra Bangsund i Namsos.

- Det er sykt at ingen kvinnelige i kunstnere er genierklært. Hannah Ryggen kunne ha vært det for lenge siden, men det er ikke sånn det fungerer. Det er heller menn som forteller hvordan verden er ut ifra et mannsperspektiv, sier Ebbing.

Settes i bås

- Hvorfor er det sånn i 2017?

- Det er jo et problem med systemet. Det er så mange menn som bare tar ordet, noe kvinner ikke gjør like selvfølgelig. Jeg blir hele tiden fortalt hvordan kunsten bør være og at den er for dominerende, bråkete og feministisk. At jeg som kvinne lager kunst fra mitt kvinneperspektiv gjør at man med en gang blir satt i en eller annen bås. Dette er en form for kritikk som menn aldri får, her slipper de unna. De blir aldri spurt om hvorfor de driver med macho-kunst, sier Ebbing og tilføyer at hun liker å møte litt motstand. Det inspirerer henne til å lage kunst som rykker litt i fastlåste normer og holdninger.

- Det handler om å ta den plassen man vil ha

- Kunst kan få folk til å stoppe opp og tenke litt mer over hvordan ting henger sammen. Det handler om å ta den plassen man vil ha, heve stemmen og rope litt for flere, sier Ebbing.

Julie Ebbing er representert med en vegginstallasjon bestående av tresnitt og tegninger på Trøndelagsutstillingen som åpner lørdag.

Det er tredje gang hun deltar på Trøndelagsutstillingen, som er en årlig landsdelsutstilling for billedkunst i regi av Trøndelag Bildende Kunstnere (TBK) og Trøndelag Senter for Samtidskunst (TSSK). Det er en kollektivutstilling der kunstnere med tilknytning til Trøndelag kan søke om å få delta med alle typer kunstuttrykk. I år arrangeres utstillingen for 41. gang.

- Det er et stort mangfold i teknikk og kunstneriske uttrykk, og stor aldersspredning i år, forteller Anita Björklund som er produsent for Trøndelagsutstillingen. Målet er å vise frem bredden av kunstnere, både etablerte og unge, nyutdannede kunstnere.

Stort mangfold

- Vi har spesielt oppfordret etablerte kunstnere om å søke i år, noe som gjør at vi nå ser et langt større mangfold. Det betyr mye å være med på denne utstillingen, spesielt med tanke på at det er en jury som velger ut verkene. I år hadde vi 180 søkere og har endt opp med 32 kunstnere som stiller ut, sier Björklund om det som pleier å være den best besøkte utstillingen ved Trøndelag senter for samtidskunst. Trøndelagsutstillingen ble første gang arrangert i 1977 med blant andre Håkon Bleken og Inger Sitter på listen over kunstnere som deltok.

- Slike utstillinger er viktige fordi det viser at noen tror på deg. Og det er bra for man går jo rundt og er et nervevrak av og til. Den kunstneriske selvtilliten er ikke konstant, sier Ebbing.

Den 41. Trøndelagsutstillingen åpnet 23. september og blir stående i tre uker.