Derfor er det presse fra hele verden i Trondheim denne uka

- Vi har faktisk en større andel unge publikummere enn vi finner på Pstereo, sier Vegar Snøfugl i Trondheim Kammermusikkfestival.

Trondheim Kammermusikkfestival har holdt på i 22 år. Anne-Sophie Mutter og TrondheimSolistene er blant dem som har deltatt i tidligere års festivaler.

Saken oppdateres.

Få festivaler, om noen, har hatt en mer stabil ledelse enn Trondheim kammermusikkfestival, Kamfest. Vegar Snøfugl og Sigmund Tvete Vik møttes på Sund folkehøgskole, tok musikkutdannelse og har de siste 22 årene jobbet med festivalen.

LES OGSÅ: Henning Sommerro: - Om folk synes jeg er en tulling, får de bare gjøre det

LES OGSÅ: Trier fortjener ros for oppgjør med håpløse Amanda-regler

Presse fra hele verden

Begge brenner for kammermusikk, og sammen har de skapt en festival som nyter høy anerkjennelse. Presse fra hele verden kommer til Trondheim for å dekke festivalen; The Strad, som er verdens største strykemagasin, Musical opinion, et av de eldste britiske magasinene i sjangeren - med dronningen som abonnent nr 1, Archi fra Italia, Europas viktigste digitale klassiske nettportal, Musical FM og japanske So!, for å nevne de fem største.

- Trondheim har et unikt musikkmiljø, med mange utøvere på topp internasjonalt nivå. De artistene vi inviterer er store navn, og for oss er det viktig at de blir her gjennom festivalen, sier Vegar Snøfugl.

Nåtidens Beethoven

Årets festivalkomponist er britiske Sally Beamish, som får fremført 19 verker i løpet av uka.

- Hun er en komponist som kommer til å bli stående i historiebøkene, sier Snøfugl.

Beamish besøkte Trondheim i 2012, og denne gang blir hun fra tirsdag til mandag. Hun sier dette om festivalen:

- Jeg husker det som en fantastisk festival som favner forfriskende bredt. Den har sterk identitet og integritet, en flott atmosfære og et godt fellesskap mellom musikerne. Det var rett og slett en opplevelse.

Inkluderer de yngste

Det som nok skiller Kamfest fra andre festivaler er andelen unge publikummere.

- Fjorårstallene viser at 45 prosent av publikum er barn eller studenter. Vi har faktisk en større andel unge publikummere enn vi finner på Pstereo, sier Snøfugl.

Dette blir lagt merke til langt ut over Trondheim og Norges grenser, og som The Independents journalist sa for to år siden: - Half the audience is under 20, what can we learn from them?

Målrettet satsing

Snøfugl forklarer suksessen med målrettet satsing.

- Det handler om et langsiktig samarbeid med musikk- og medielinjene ved Charlottenlund, Heimdal og Katta, i tillegg til at kulturskolen også deltar gjennom hele festivalen. NTNU har prosjektuke under festivalen, og har lytteseminar og gjesteforelesninger med våre artister.

Selv gleder han seg til åpningskonserten.

- Det blir en presentasjon av alle artistene, og det vi får høre mer av resten av uka.

Kamfests anerkjennelse har økt år for år, i takt med antall besøkende. For 22 år siden ble det solgt 800 billetter, mens det i år er ventet at ca 8000 besøker festivalen.

LES OGSÅ: Nå skal det bli liv i husene på Sverresborg

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?