Torsdag kl. 10.00 offentliggjør Mediebedriftenes Landsforening lesertall for alle aviser i Norge, inkludert Adresseavisen.

Årets tall viser at Adresseavisen leses av 7,1 prosent flere på mobil sammenlignet med i fjor. Derimot synker lesertallet for papiravisen med hele 16,7 prosent, noe som medvirker til at Adresseavisens totale lesertall faller med 8 prosent i forhold til i fjor – fra 274 000 til 252 000.

- Tallene er omtrent som forventet i utvikling og tendens, men med et litt større fall i papirlesingen enn våre egne abonnementstall indikerer, sier Tove Nedreberg, administrerende direktør i Adresseavisen.

FJORÅRETS TALL: Stadig flere leser Adressa på pc og mobil

Flere abonnenter

- Det var forventet ut fra at vi også har hatt et fall i antall papirabonnenter, og vi ser at mange flytter lesingen fra papir til digitale plattformer, utdyper hun.

Nedreberg forteller at salget av rene digitale abonnement har økt med 77 prosent siden i fjor, mens komplett-abonnementet (som inkluderer papir) har falt med ti prosent. Mens lesingen på mobil har gått opp med 7,1 prosent, leser 8,5 prosent færre Adressa.no på desktop. Likevel leses avisa fortsatt av flest på desktop (148 000), mens 129 000 leser papirutgaven og 119 000 leser avisa på mobil. Lesingen av eAvisa har også en økning på rundt ti prosent, til 7200 lesere.

- Vi har hatt fokus på å løfte det samlede antallet abonnenter, og det lykkes vi godt med. Vi må tilbake til høsten 2014 for å finne tilsvarende antall abonnenter, og opplever også en tydelig vekst i lesing av betalt innhold på nett, sier Nedreberg.

Når sju av ti i Trondheim

- Jeg skulle ønske fallet var lavere, medgir sjefredaktør Kirsti Husby.

Hun sier at avisen har satset tungt på digital abonnementsvekst.

- Det er et lyspunkt at vi lykkes godt med å få flere abonnenter totalt enn både i fjor og i forfjor, og vi satser hard på å produsere kvalitetsjournalistikk for disse, sier Husby.

Husby og Nedreberg sier seg likevel godt fornøyd med at mediehuset fortsatt har en god dekning og solid posisjon i Midt-Norge, med over 250 000 daglige lesere fordelt på alle plattformer. Det betyr at Adresseavisen når sju av ti mennesker i trondheimsområdet hver dag.

- Det er fortsatt viktig for Adressa å holde fast på og utvikle posisjonen som Midt-Norges viktigste nyhetsmedium. Vi skal være vaktbikkja som setter dagsorden, og vi vil fortsatt løfte fram journalistiske satsinger, sier Husby. Som eksempler nevner hun at Adresseavisen i høst har startet en stor framtidsserie, det blir også en ambisiøs satsing med utgangspunkt i St. Olavs hospital.

- Vi er offensive

- Så vi er offensive og har store ambisjoner om å fortsatt lage godt og relevant stoff for leserne. Vi skal drive kontinuerlig med nyskaping, prøve ut ny teknologi og løfte journalistikken fram på nye måter, lover Husby, som også trekker fram mediehusets sterkere vektlegging av meningsstoff.

- Adresseavisen er blitt en stadig viktigere debattarena. Vi ønsker å presentere nye stemmer, og ta debatten ut blant folk gjennom åpne møter og events, forklarer Husby.

- Hva kan du si til leserne som er glade i papiravisa og bekymret for dens framtid?

- Da vil jeg først og fremst oppfordre til å fortsatt lese oss på papir. Det er vanskelig å spå om og eventuelt når papiravisen forsvinner, det er helt opp til leserne og deres vaner som mediekonsumenter. Men det er fortsatt viktig for oss å lage ei god papiravis, vi vet at mange ønsker en redigert utgave av nyhetsdøgnet. Vi ser også at flere leser eAvisa sammenlignet med i fjor, og det er fint å registrere.

Sammenlignbare tall fra andre norske aviser er i skrivende stund ikke tilgjengelige.