Sjelden har en film siktet tyngre mot tidsånd på kino enn «The Maze Runner: I Dødens Labyrint». Som flere av de senere års største amerikanske filmsuksesser («Twilight», «The Hunger Games») er den basert på det som i USA kalles Young Adults-litteratur. Som The Hunger Games» er filmen en brutal dystopi, hvor et gammelt filmtabu i ungdomsfilm, som å ikke vise scener hvor barn dreper barn, ikke gjelder lenger.

«The Maze Runner» er basert på James Dashners første bok i serien fra 2009, som kom på norsk tidligere i år. Både boka og filmen står i gjeld til nobelprisvinner William Goldings klassiske roman «Fluenes herre» fra 1954, om en gjeng med gutter strandet på en øde øy.

Som «Hunger Games»-filmene er «I dødens labyrint» befolket med dyktige unge skuespillere. En av forskjellene er at det knapt er voksenroller og bare én jente med. Dessuten bruker hovedpersonene det meste av filmen på å finne ut hvordan de har havnet der og hva eller hvem som står bak.

Dylan O'Brien spiller hovedrollen som Thomas, en 15- 16-åring som ved filmens start uten hukommelse ankommer et område bak en massiv mur, befolket av jevnaldrende gutter. Massiv scenografi, dunkel musikk og godt blikk for klaustrofobisk action gir effektiv, underfortalt inngang til historien.

Skildringen av minisamfunnet av tenåringsgutter i daglig kamp for tilværelsen burde fått mer plass i en film som må ut i skogen eller inn i en utspekulert labyrint for å holde på interessen. Regidebutant Wes Ball får mest ut av scenografi og action. Nok til at filmen funker, selv om den sjelden klarer å løfte filmen til å bli noe mer enn et solid forsøk på å legge grunnlaget for en franchise.

Sånn sett plasserer «The Maze Runner» seg et sted imellom «The Hunger Games» og Harald Zwarts langt mindre vellykkede forsøk på å dra i gang filmserie av «The Mortal Instruments»-bøkene i fjor. Som der vil nok filmens grad av suksess avgjøre om og når fortsettelsen følger.

Et problem ved spillefilm av bokserier som disse, er at en film som «The Maze Runner» til en viss grad blir en slags lang, intens trailer for neste film. Finalen her gir bare delvis en slags avklaring, godt visuelt løst med mektig oversiktsbilde. Samtidig er filmen nesten skamløs i måten den tar oss gjennom 113 tettpakkede minutter for å si: Det er nå det virkelig begynner. Det er nemlig tre bøker til i serien.

Livet bak muren: Unge gutter samlet til kamp for tilværelsen bak en massiv mur, omgitt av en dødelig labyrint i «The Maze Runner», som fort kan bli en serie på film om denne blir en suksess. Foto: VFX