– Vi er så nære som vi kan komme til å få serien vår vist på Disney Channel. Det er sprøtt å tenke på at mange millioner kanskje får se noe vi har laget, sier Gisle Normann Melhus fra Trondheim.

I disse dager jobber animatører med å ferdigstille en pilot som skal vises for lederne i Disney. Om de bestemmer seg for å sende animasjonsserien, vil den ha det største seerpotensial et norsk tv-konsept noensinne har hatt.

– Dette er svært, uansett hvordan det går. Det er en anerkjennelse at verdens største underholdningsselskap er interessert i det man lager. Man blir ikke verdenskjendis av dette, men i animasjonsmiljøet så er det en enorm fjær i hatten, sier Melhus.

Startet som voksenserie

Sammen med «Kaptein Sabeltann»-produsent Frederick P.N. Howard er han klar for å erobre Disneys verden. Men det har tatt noen år å komme hit.

– Ideen fikk jeg for sju år siden. Da var det ment som en voksenserie, et «South Park»-aktig konsept, og ble presentert på salgsmessen «Cartoon forum».

Orion Ross, nestleder i Original Series, Disney Channels serieutviklingsselskap i London, var til stede på messen og fattet interesse. Men Disney ønsket et barnevennligere konsept. Etter ett år med justeringer var avtalen med Disney på plass.

Serien handler om tre unge vikingvenner som går på en skole hvor en ny generasjon barbarer oppfostres. Målgruppa for serien er gutter mellom åtte og tolv år. Men humoren er også ment til å treffe de voksne seerne.

– Jeg har en god følelse, konseptet er såpass bra. Jeg har sett andre tegneserier på tv og tenkt at «Vikingschøøl» er mye bedre, ler Melhus.

Serien het først «Viking academy», men Disney ville få fram det norske og gjorde om navnet til «Vikingschøøl».

- Det var noen i Disney som syntes at ø var en artig bokstav. De vet ikke hvordan den uttales en gang, men de er litt sånn de folka. Originale, kreative og veldig flinke. Det har vært utrolig lærerikt.

Høyt nivå

I følge styreleder Asle Vatn i Produsentforeningen har det aldri før skjedd at nordmenn står som opphavsmenn for en tv-serie på et større internasjonalt nettverk. Ikke én eneste norsk dramaserie har foreløpig fått nyinnspilling i utlandet. Men det har vært en økende interesse for norsk tv-drama, som «Lilyhammer».

– Jeg har hørt om prosjektet i mange år og hele tiden tenkt at dette er rimelig «far-fetched», og skal jeg være ærlig har jeg vel trodd at dette ikke skulle bli noe av. Gitt at det nå blir noe av, vil det være fantastisk. Og bare det at de har kommet i den posisjonen de nå er, er én av mange ting som viser at norsk film- og tv-produksjon nå er på et høyt nok nivå til å ta steget ut på den internasjonale arenaen, sier Vatn til Dagens Næringsliv.

I dag sender Disney kanaler i 166 land og er tilgjengelig for over en halv milliard mennesker.

Kanalens store tv-serier har seertall på omkring to millioner i gjennomsnitt, bare i USA. Kanalens største suksess, «Hannah Montana», hadde så mange som 10,7 millioner seere under enkeltepisoder.

Til sammenligning hadde sesongfinalen av dagens mest populære tv-serie, «Game of Thrones», 7,1 millioner seere på tv.

Bildet er fra den opprinnelige serien sju år tilbake. Målgruppa for den nye serien er gutter mellom åtte og tolv år. Men humoren er også ment til å treffe de voksne seerne. Foto: Lars Hegdal
Foto: Geir Mogen