Bram Stokers roman «Dracula» har gitt liv til filmindustri og turistindustri. Gary Shores debutfilm «Dracula Untold» leker med noe av opphavet til Stokers roman, myten om fyrsten Vlad Tepes på 1400-tallet.

Oppspill, scenografi, samt skuespillere fra «Hobbiten» og «Game Of Thrones» antyder anstrøk av klasse som filmen ikke lever opp til. Scenen med Charles Dance som vampyr i starten, antyder hva dette kunne ha vært med bedre manus og regi.

At filmen gir vampyrene æren for å ha stoppet det osmanske rikets framrykking i Europa, er en sak. Filmatisk er det verre hvordan filmen går fra kitsch til camp og kalkun i den transilvanske fyrstens desperate forsøk på å redde kone og barn.

Dominic Cooper fra «Mamma Mia» er den onde tyrkiske herskeren Mehmed med aksent like spiss som tennene til Dracula. Den stigende stjernen Sarah Gadon sliter i det som forhåpentligvis er den dårligste rollen hun får på lenge, som kona til den gryende vampyren.

Filmen skal ha ros for visuell prakt, særlig i scenen hvor kommende vampyr klatrer i fjellet i knallrød, kappe. Noen vil reagere på at vampyrene er skildret mer sympatisk enn tyrkerne, i en film som gjør det fristende å spørre hvor Abraham Lincoln Vampire Hunter er når han for en gangs skyld trengs.

Vampyrvær: Luke Evans blir vampyr så kan kan styre vær og beseire tyrkere i «Dracula Untold».