Det er Aftenposten som først opplyser om dette i en artikkel, mandag 20. oktober.

Distribusjonsselskapet SF Norge er blant dem som rammes hardest, og må se langt etter å få tilbake mesteparten av en investering som etter det Aftenposten opplyser om, ligger på rundt 10 millioner kroner. Filmatiseringen av Lars Saabye Christensens roman «Beatles» fra 1984 skulle bli en av årets store publikumsvinnere på kino, men etter lunkne anmeldelser og bare 17.100 solgte billetter under åpningshelgen, gikk ikke filmen helt som planlagt.

Produsent Jørgen Storm Rosenberg stablet sammen et budsjett på over 50 millioner kroner. Han gikk på forhånd ut og sa at filmen ville selge 600.000 billetter bare på det norske markedet, og en million til sammen i Skandinavia. Fasiten etter syv uker på kino er 68.746 solgte billetter og null salgsavtaler for distribusjon i andre land. Dette er den største floppen i den såkalte markedsordningen for kommersiell film siden 2009, da Lars Bergs «Asfaltenglene» bare solgte 60.506 kinobilletter.

Har fått 29 millioner i statsstøtte

– Det er veldig lenge siden vi har gått på en så stor smell. Noe slikt har i alle fall ikke skjedd de syv årene jeg har arbeidet her, bekrefter avdelingsleder Åge Hoffart i distributøren SF Norge, til Aftenposten.

Selskapet betalte ut en såkalt minimumsgaranti i prosjektet til Storm Rosenberg, men Hoffart vil ikke kommentere selve beløpet. Pengene fungerte som et forskudd på fremtidige inntekter til produksjonsselskapet.

–Vi hadde stor tro på dette, og gikk inn stort, er alt Hoffart vil si.

Norsk filminstitutt har så langt betalt ut 29 millioner kroner i statlig filmstøtte til produksjonsselskapet for arbeidet med «Beatles». 16 millioner kom gjennom støtteordningen for markedsfilm, der hovedregelen er at filmen skal ha et potensial for å selge minst 300.000 billetter på kino. Nylig punget instituttet også ut 13 millioner kroner i såkalt etterhåndsstøtte. Storm Rosenberg kan maksimalt få 15 millioner kroner gjennom denne ordningen.

Etterhåndsstøtteordningen matcher i statlige penger 100 prosent av produksjonsselskapets inntekter fra salg av kinobilletter, DVD-er, strømming, TV-visninger og andre distribusjonsavtaler i inn- og utland i en periode på tre år. Kravet for å få slik støtte er at filmen må selge mer enn 10.000 billetter på kino her i landet.

–Detaljene rundt selve utregningen av etterhåndsstøtte er ikke offentlig. Det vi kan si er at tilskuddet baserer seg på godkjente inntekter inklusive forhåndssalg og minimumsgaranti, sier informasjonssjef Mette Taraldsen i Norsk filminstitutt til Aftenposten.

Kinobilletter for 7 millioner

«Beatles» har med sine 68.746 billetter tjent inn snaut syv millioner kroner i billettinntekter på kino. Staten har gjennom støtten fra filminstituttet sponset hver solgte billett med 422 kroner. Etter normale bransjekontrakter vil Storm Rosenberg ha krav på en andel på ca. 30 prosent av inntektene fra billettsalget, altså rundt 2,1 millioner kroner, mens resten deles av distributør og kinoene. NRK har også betalt mellom 750.000 og en million kroner til produksjonsselskapet gjennom en avtale om TV-visninger av filmen i 2016.

Regissørbytte

«Kon-Tiki»-regissørene Joachim Rønning og Espen Sandberg skulle opprinnelig regissere filmen, men de trakk seg fra prosjektet da de fikk i oppdrag å regissere «Pirates of the Caribbean 5». Den norske regissørduoen ble erstattet av danske Peter Flinth.

Manusforfatter Axel Hellstenius sier de hadde håpet at «Beatles» skulle gå veldig mye bedre.

–I ettertid er det lett å se at vi trodde epoken skulle være en markedsfører for filmen. Vi trodde flere ville være spente på hva vi hadde gjort ut av boken og hvordan vi hadde gjenskapt 60-tallet. Vi hadde fått med Beatles-musikk og tenkte at nostalgieffekten skulle slå ut, forklarer Hellstenius til Aftenposten.

Åge Hoffart i SF Norge slår fast at filmen ikke fant frem til målgruppene de trodde på.

–Å lage film av en av Norges mest kjente romaner er i utgangspunktet en god idé, men underveis ble det en annen regissør enn de opprinnelige. Det kan ha spilt inn på sluttresultatet. Jeg har fra flere hold fått reaksjoner som at filmen ble alt for stiv i språket.

Hoffart forteller videre til Aftenposten at slik filmen ble så appellerer den nok mest til de eldre målgruppene, og at mange av bokfansene ble skremt vekk av de negative anmeldelsene.

Filminnspilling i Ungarn

Produksjonsselskapet Storm Rosenberg gjennomførte mesteparten av filminnspillingen av «Beatles» i Ungarn. Landet har en incentivordning der utenlandske aktører får refundert 20 prosent av produksjonskostnadene som benyttes på ungarsk jord.

–Med mitt kjennskap til prosjektet vil jeg tro at ca. halvparten av budsjettet ble benyttet i Ungarn, sier leder Sverre Pedersen i Norsk filmforbund.

Stemmer dette fikk Storm Rosenberg refundert fem millioner kroner av kostnadene fordi Ungarn ble valgt som location.