OM MUSIKKEN:

Stykket som i kveld sendes live her på adressa.no er Maurice Ravels Suite nr. 2 fra balletten «Daphnis og Chloé» fra 1912. «Daphnis og Chloé» ble første gang oppført i Paris i 1912, av Ballet Russes, med Vaslav Nijinskij og Tamara Karsavina i hovedrollene.

Verket bygger på en fortelling av den greske dikteren Longos, og historien forteller om kjærligheten mellom gjetergutten Daphnis og gjeterjenta Chloé. Som en takk til gudene fremfører hyrdene pantomimen om Pan og nymfen Syrinx. Nymfen forvandler seg til et siv som Pan lager en fløyte av.

Maurice Ravel (1875 -1937) blir regnet som en av de største franske komponistene. Som 14-åring begynte han på konservatoriet i Paris og viste tidlig hvilket pianotalent han var. Men det tok ikke lang tid før den unge Ravel byttet til komposisjon under Gabriel Fauré.

Ravel levde på samme tid som Claude Debussy, men han fikk ikke den samme annerkjennelsen blant kritikerne som Debussy. Ravels tonespråk var mindre radikal enn Debussys.  Ravel gjorde likevel oppgjør da han nektet å følge komposisjonsreglene ved konservatoriet i Paris.

Ravel benyttet teknikker fra impresjonismen i sine verk, det hører vi også i Suite nr. 2. fra «Daphnis og Chloé» som vi overfører direkte her i kveld. Men det er hans rene og vakre melodier og strukturer som er mest fremtredende. Suite nr. 2 er den mest spilte av de to orkestersuitene. Musikken er kraftig, vakker og svært dramatisk.

Det blir spennende å høre hvordan TSO og sjefdirigent Krzysztof Urbanski presenterer dette fantastiske verket. Musikken stiller store krav til musikernes interpretasjon. Samspillet må sitte, samtidig som de mange solopartiene, spesielt i treblås, må få sveve. Jeg gleder meg også til å høre den kjente og vakre fløytesoloen, samtidig som det blir spennenende å høre hvordan orkester og dirigent bygger opp til den dramatiske avslutningen.

Polske Urbanski er inne i sin femte sesong som sjefdirigent, og har virkelig tatt TSO til nye høyder. Jeg håper vi også i kveld får oppleve et orkester med innlevelse, formidlingsglede og virtuositet!

Yngvil Bjellaanes - musikkanmelder i Adresseavisen