Det er ganske imponerende at tre jenter i starten av tjueårene har klart å starte sitt eget teaterkompani og lage en forestilling som de nå får spille i flere deler av landet. Teaterkompaniet Hennes Majestet ble opprettet i april i år, og består av Helena Wik fra Bessaker, Marie Kallevik Straume fra Stavanger og Emma Helene Heggdal fra Oslo.

Jentene ønsket ikke å vente til de var gode nok for å komme inn på en teaterhøgskole eller at et forlag skulle godta dem, så de bestemte seg for å satse på egen hånd. Deres første produksjon «Du ser meg» handler om sosiale medier, og hvordan privatlivets grenser har blitt presset i kjølvannet av dette. Forestillingen settes opp i kveld og tirsdag på ISAK kultursenter.

Lettere å starte noe selv

Wik og Straume ble kjent da de jobbet på Den Nationale Scene og kom etter en stund i snakk om muligheten for å starte et eget teaterkompani. Jentene hadde like forutsetninger - ved at de begge studerer i Bergen og ønsker å komme inn på teaterhøgskolen i Oslo - og tenkte begge at det ville være lettere å starte noe selv enn å bli med i et allerede-eksisterende kompani.

Jentene diskuterte dette over en lunsj som endte med å vare 4 timer, og etter dette begynte de å booke scener der kompaniet kunne sette opp sin forestilling. En forestilling som på denne tiden ikke engang var i produksjon. Ettersom de ikke ville skrive manuset til forestillingen selv, engasjerte de Wiks venninne Emma Helene Heggdal.

Gjengen ønsker å drive kompaniet selv, og heller hente inn profesjonelle folk som kan heve arbeidet deres ytterligere. Wik forteller at det i starten var mye administrativt arbeid for å få opprettet kompaniet. De sendte inn søknader om midler til flere ulike fond, de registrerte kompaniet i Brønnøysundregistrene og de lette etter sponsorer. Jentenes unge alder og interesse for prosjektet var nok et interessant tema for sponsorer, og kompaniet er nå sponset av flere aktører der mange er fra Trondheimsområdet.

–Etter at alt forarbeidet var gjort begynte vi å tenke på forestillingen. Det har hele tiden vært veldig prosessorientert og vi møttes hver dag for å utvikle ideer, sier Wik.

Det abstrakte visuelle med det fysiske teateret

Wik forteller at forestillingen «Du ser meg» handler om at vi er en del av overvåkningssamfunn, frivillig eller ufrivillig.

–Vi hadde aldri gått på Rema 1000 og ropt ut at vi skal på ferie i to uker. Likevel er det slik informasjon vi legger ut på nettet, sier hun.

Målet med forestillingen er å få publikum til å reflektere over hva det er vi vil med samfunnet, og hva som kan være konsekvensene av å dele så mye av privatlivet vårt med fremmede. Stykket tar utgangspunkt i to venninner som kommer over en åpen inngang til noens personlige, teknologiske sfære. Der undersøker de hvor lett det er å avsløre noens identitet og hvor sårbare mennesker er i møte med det allvitende tilgjengelighetssamfunnet – inkludert dem selv.

Wik forteller videre at en av utfordringene med produksjonen har vært å blande det abstrakte visuelle med det fysiske teateret.

–Du kan ikke interaktivt oppleve teater, så det har vært en liten utfordring å få has på det.

Videre sier hun at stykket er basert på egne erfaringer. I sommer opplevde hun å bli svindlet, da bankkortet hennes ble sendt til feil adresse via posten og der de som hadde fått det brukte det til egen vinning. Det sier litt om hvor lett det er å finne sensitiv informasjon om andre, når så mye blir delt på nett.

Drømmen om Petter Næss

Jentene har fått Petter Næss - kjent for Elling, Tatt av Kvinnen, Bare Bea osv. - med på prosjektet som veiledende regissør. Wik forteller at gjengen hadde vært på et regikurs med studentteateret i Bergen, der Næss hadde holdt foredrag og snakket om hvor viktig det var med en god idé. Jentene tok en sjanse og sendte regissøren en mail.

–Vi sendte ham en mail med navnet «Drømmen om regien fra Petter Næss», sier Wik og småler.

Kompaniet fikk svar etter en time og 30 minutter.

–Vi ble så glade at vi bare hoppet rundt og hoiet og lo.

Trønderen sier at samarbeidet har gått veldig bra, og at det er fint å ha en skuespillernær regissør som tar dem seriøst. Hun fortsetter å si at det har vært en drøm i oppfyllelse å få sette opp stykket og at det er veldig gøy at de nå skal bli sett på som profesjonelle.

–Vi har jobbet beinhardt for dette. Vi fikk mye nei i starten, men vi ga ikke opp.

Det oppsto litt uenigheter i gruppen da de skulle bli enige om hvor abstrakt og konkret produksjonen skulle være. Men de løste problemet ved å teste ut alle ideene og er nå svært fornøyde med forestillingen.

–Det er viktig å ikke forkaste andres ideer før man har prøvd det, sier Wik.

Bambi stablet på isen

Wik håper at forestillingen blir godt mottatt i Trondheim, og siden hun har mange kjente som skal se stykket, håper hun at de blir stolte.

–Jeg håper også at de tenker at kompaniet er levedyktig, sier hun.

Den 8. til 12. desember gjester gjengen Den Nationale Scene, under Den Frie Scenekunstfestivalen. De jobber for tiden med å skaffe en produsent slik at de slipper å gjøre alt på egen hånd. De jobber også mot å få til en ny forestilling for sommeren 2015.

–Vi har fått Bambi stablet opp på isen nå, sier Wik og ler.

Hennes Majestet: (f.v) Helena Vik, Emma Helene Heggdal og Marie Kallevik Straume opprettet sitt eget teaterkompani. Foto: Maren Kleppen, Pressebilde
Overvåkning: Forestillingen «Du ser meg» tar utgangspunkt i at vi lever i et overvåkningssamfunn. Foto: Teaterkompani Hennes Majestet, Pressebilde