Den kanadiske filmskaperen Atom Egoyan fikk priser i Cannes og Oscar-nominasjon for sin beste film, 1997s «Den søte ettertid». Den tok for seg det å miste barn, med tragisk bussulykke som ramme. «The Captive» handler også om å miste barn. Her til pedofil barnerøver med kjeller og hemmelig liv på mørkt nett.

Filmen bretter ut tragedien effektivt og ganske godt i starten, med blikk på hva det verst tenkelige gjør med foreldrene til den tiårige jenta som blir borte etter trening. Etter ganske godt og opprørende anslag beveger filmen seg seks år fram i tid, til stadig mer utvendig utspekulert pedodrama som vekselvis følger overgriper, foreldre og politi.

Ryan Reynolds og Mirelle Enos er ganske gode som foreldrene. Kevind Durand spiller barnetyven og psykopaten med alt som er av dannet-monster-klisjeer. Filmens store problem fra midtveis og ut er at det skremmende mørke, fortvilede dramaet lar det sadistiske, utspekulerte plottet overstyre typer og drama. Til smakløs spekulasjon i en slags pedovariant av «Nattsvermeren» med kjellermennesker som motor for halvbra, helfæl krim.

Anmeldt av TERJE EIDSVÅG